سعید حسینی
۱۵۰ میلیارد تومان فروش و ۱۵ میلیون مخاطب کارنامه فیلمهای اکران شده جواد عزتی تا امروز است. اغلب بازیگرانی که به این آمار می رسند با بازی در یک ژانر بخصوص توجه مخاطبان را جلب کردهاند و فیلمهای متفاوتشان نتوانسته به موفقیتی برسد. در مقابل بازیگرانی هم داشتهایم که توانستهاند در چند ژانر ...
سعید حسینی: برخی بازیگران، ذاتا کاریزماتیکاند. بازیگرانی که تنها «نقشِ اول» به آنها میاید و حتی نقشهای فرعیِ روی متن را، با کاریزمای منحصر به فرد خود، و با شمایلِ خودساختهشان، در خروجیِ آثار، تبدیل به نقش مهم و محوری میکنند.
برخی بازیگران نیز، شباهتشان با محیط، صفر است. از آن جهت که نه شبیه به شمایلِ گذشته...
سعید حسینی: اپیزود آخر «قصهها»ی رخشان بنیاعتماد، از موثرترین عاشقانههای دههی ۹۰ سینمای ایران است. عاشقانهای امروزی، پُرکشش، دیریافت و بلندپرواز. اثر کارگردانی که در زمان ساخت آن، وارد مرز ۶۰ سالگی زندگیاش شده بود و با این حال، آنچنان دیالوگهای جاندار و پینگپنگیاش را ماهرانه و متناسبِ ...
سعید حسینی: نوید محمدزاده... بازیگری با کاریزمایی جاهطلب، شمایلی پیشرو و سختکوشیِ مدام، و از مهمتر: انتخابِ نقشهای دقیق و سنجیده. بازیگری که هرچند مقابل دوربین، خودآگاه و تکنیکمحور است، اما در همان حال، مرز مابینِ خودآگاه و ناخوادآگاه و تکنیک و غریزهی خود را، آنچنان ماهرانه درآمیخته و بالانس کرده است که همیشه، معجونی از ...
سعید حسینی؛ «قرمز»، پنجمین فیلم سینمایی هدیه تهرانی است. بازیگری که در سال ۷۵، با شمایلی سرد و سنگی، و با غرور و تَبختُری قاجاری، وارد سینمای ایران شد و به سرعت در آن زمان، تبدیل به بزرگترین شمایلِ زنِ مُدرنِ شهریِ سینمای پس از انقلاب گشت. بازیگری که تصویر رسمیِ صداوسیما و سینمای دههی ۶۰ ایران از «زن» را، فروپاشید.
صداوسیما ...
سعید حسینی: احمدرضا احمدی میگوید: «ابراهیم گلستان روزی به من گفت که جذام، فقط جسمی نیست، روحی هم هست. من مردی را دیدم که به مدت ۲۰ سال در کافه فردوسی در گوشهای سرگرم حل کردن جدول بود!».
ابراهیم گلستان در «خشت و آینه» (دهمین اثر تصویریاش به عنوان کارگردان، تهیهکننده، مستندساز) نقش...
علی ملاصالحی
آنچه در نظر اول کاملا مشخص است این است که «قورباغه» از جنس سایر سریالهای معمول شبکه خانگی نیست. تفاوتی که ریشه در دو عنصر بسیار مهم دارد: اولی جایگاه تازهای هست که قورباغه در بازار ایجاد کرده: تا پیش از این سریالهای نمایش خانگی یا کمدیها بودند یا ملودرامهای خانوادگی که صداوسیما و سریالهای ...
یادداشتی از علی ملاصالحی
.
یکی از مشکلات اساسی در محصولات سینمایی و تلویزیونی ایران، بحث ارزشیابی واقعی آثار است. سالهاست که اتهام جهتگیری و سوگیری رسانهها و منتقدان وجود دارد که باعث میشود با وجود تعداد زیادی رسانه، روزنامه، مجله و سایت سینمایی، هنوز نتوان با قدرت و آمار از محبوبیت یک سریال در میان عامه مردم و کیفیت آن صحبت ...
یادداشتی از علی ملاصالحی
.
چطور میتوان درباره تاریخ فیلم ساخت؟ به این سوال دقت کنید، منظور فیلم ساختن درباره یک واقعه تاریخی نیست. منظور خودِ مفهوم تاریخ است. تاریخ نه الزاما به معنای پاسخ به این سوال که «چه اتفاقی» افتاده، بلکه بیشتر پاسخ به این سوال که «چرا» و «چگونه» چنین اتفاقی افتاده ، می...
مسابقات تلویزیونی به ویژه در یک دهه اخیر هم از رشد کمی برخوردار بوده و هم رشد تکنیکی اما همواره از فقدان نوآوری و خلاقیت رنج برده و در فرم و مضمون تکراری افتاده.
بچه سینما، لقبی است برای بازیگرانی که از کودکی وارد این عرصه شده و در جوانی به چهره هایی مطرح با سابقه طولانی تبدیل می شوند. در ایران نیز تک و توک بازیگرانی را سراغ داریم که از کودکی جلوی دوربین رفته و هنوز هم در زمینه بازیگری فعال باشند. دلیل آن هم، نبودن مکانیزمی است که بچه های با استعداد را درون خود حفظ کرده و پس از نخستین تغییرات در چهره و صدا ...
سپیده خان محمدپور؛ یکی از ویژگی های آشنای سینمای ایران در چهار دهه گذشته، نیروی گریز از ژانر است. به همین خاطر هم می بینیم که اغلب فیلم ها تلفیق و ترکیبی از دو یا سه ژانر بوده و فیلمساز هم خود را به واسطه گستردگی مولفه ها، مکلف به قواعد آن نمی داند! اما در بین فیلم هایی که تا روز سوم از جشنواره چهلم فیلم فجر دیده ایم، تلاش قابل ستایشی برای به کارگیری ...