۰
plusresetminus
درباره اهمیت امتیاز imdb و تاثیرش بر رشد کیفیت سینما و تلویزیون

تحمیل نظر مخاطب بر بازار

تحمیل نظر مخاطب بر بازار
یادداشتی از علی ملاصالحی
.
یکی از مشکلات اساسی در محصولات سینمایی و تلویزیونی ایران، بحث ارزشیابی واقعی آثار است. سال‌هاست که اتهام جهت‌گیری و سوگیری رسانه‌ها و منتقدان وجود دارد که باعث می‌شود با وجود تعداد زیادی رسانه، روزنامه، مجله و سایت سینمایی، هنوز نتوان با قدرت و آمار از محبوبیت یک سریال در میان عامه مردم و کیفیت آن صحبت کرد. نبود یک شبکه مشخص برای سینمادوستان ایرانی عامل اصلی چنین مشکلی است، اما به نظر می‌رسد که این وضعیت در حال تغییر است.
.
یکی از جاهایی که می‌توان محبوبیت یک سریال یا فیلم را فهمید، امتیاز IMDB در عین بررسی تعداد آرا است. امتیاز IMDB محلی برای پیداکردن آثار محبوب در میان عامه مردم است، چرا که راحت و قابل دسترس است و افراد می‌توانند به راحتی و بدون هیچگونه تبعیضی در آن به آثار محبوب خود رای دهند. همین امسال یکی از مهمترین نشانه‌های جذابیت سریال گمنامی مثل «گامبی وزیر» را از امتیاز و آرای بالایش در IMDB می‌توان فهمید: امتیاز 8.6 با نزدیک به 300 هزار رای.
.
در حال حاضر سریال «شهرزاد» با امتیاز 8.1 و نزدیک به 6 هزار رای، بیشترین تعداد آرا را در میان سریال‌های ایرانی دارد. این تعداد آرا حالا مهمتر از همیشه است چرا که با بررسی کوتاه می‌توان ده ها سریال گمنام ایرانی با امتیاز حتی 9 پیدا کرد که زیر 500 رای دارند و بالطبع امتیاز IMDB آنها قابل اتکا نیست! در تعقیب «شهرزاد»، «شبهای برره» با امتیاز 8.3 با 5400 رای و «قورباغه» با امتیاز 8 و 5300 رای قرار دارند که می‌توان هر سه این سریال‌ها را پدیده‌ای در زمان خود دانست. حالا مخاطبان ایرانی هم مانند مخاطبان همه دنیا دارند با دادن رای به آثار محبوبشان و البته رای منفی به آثاری که دوست ندارند، راهنمایی خوب برای تماشای تولیدات سینما و تلویزیون ایجاد می‌کنند
.
نداشتن اطلاعات و مشخص نبود کیفیت آثار، در تمام این سال‌ها سبب شده که نه تنها آثار ضعیفی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ساخته شود، که بارها و بارها چند کلیشه‌ روایی تکرار شود و محصولی بی‌کیفیت به دست مخاطب برسد. در این شرایط و با اوج‌گیری فعالیت پلتفرم‌ها و بخش خصوصی در سریال‌سازی مخاطبان فرصت این را دارند امتیازهای واقعی و تخصصی برای این محصولات ایجاد و نظر خود را بر بازار تحمیل کنند.
  https://cinemaideal.ir/vdcc.1qia2bqi0la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما