۰
plusresetminus
یادداشتی درباره «نگهبان شب»

«نگهبان شب» در سطح مانده و فراتر نرفته است

جعفر گودرزی عقیده دارد:«نگهبان شب فیلمی با ریتم کند و مقدمه‌ای طولانی است.»
«نگهبان شب» در سطح مانده و فراتر نرفته است
.
جعفر گودرزی منتقد سینما معتقد است فیلم «نگهبان شب» اثری در ستایش فقر است که ریتم کندی دارد.
.
جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان و منتقد سینما، در یادداشتی به نقد و بررسی این اثر پرداخت و نوشت:
.
فیلم «نگهبان شب» دهمین فیلم بلند سینمایی رضا میرکریمی است و زندگی یک جوان ساده شهرستانی به نام «رسول» (تورج الوند) را روایت می‌کند که توسط «مهندس کلانی» (محسن کیایی) برای نگهبان شب یک پروژه مسکونی در نظر گرفته می شود و…
.
فیلم قرار است مایه های اجتماعی با گریزی به مسائل سیاسی و اقتصادی جامعه داشته باشد اما در سطح می ماند و فراتر نمی رود.
.
وقتی قصه ظرفیت یک فیلم بلند سینمایی را ندارد مجبور است مدام صحنه ها را کش دهد و بر ریتم کند خود بیفزاید که در نتیجه جز کسالت بار شدن چیزی عاید فیلم و مخاطب نمی شود. مقدمه فیلم طولانی است و مخاطب را کلافه می کند.
.
فیلم گره افکنی خاصی ندارد و با حضور رسول در بانک برای وام تکلیف مشخص می شود که چه اتفاقی رخ خواهد داد. قصه به همین سادگی رو و نمایان است.
.
پرداخت پرکشش و پر تعلیق و جذابی هم وجود ندارد و تصویر هم در درک بصری برای مخاطب ناتوان است و ارجاعات هم کمکی به خط اصلی روایت نمی کند.
.
«رسول» بعد از آزادی از زندان با سماجت مهندس سوار اتومبیلش می‌شود و بعد از بحث و جدل کلامی، «رسول» دلخور و عصبانی از اتومبیل پیاده می شود و با پیاده شدنش فیلم در اصل تمام می شود، اما چون فیلمساز اصرار به سکانس آخر دارد به ناچار فیلم ادامه پیدا می کند. حضور مهندس جلوی زندان هم منطق درستی ندارد و علامت سوالی بزرگ در ذهن مخاطب ایجاد می کند.
.
«نگهبان شب» فیلمی در ستایش از فقر است. چیزی که واقعا دیگر در فیلم ها آزاردهنده شده و چون خوره روح مخاطب را ذره ذره می خورد.
.
فیلم در مذمت ترس است حال اینکه این مهم با فیلمساز محافظه کاری چون میرکریمی در منافات و تضاد است، اما بازی‌ها و ظرافت سه بازیگر اصلی فیلم (رسول، نامزدش و دایی) در راستای زندگی در نقش و جان بخشی به کاراکتر کم نظیر است.
.
کاراکتر ویشکا آسایش و بود و‌ نبودش هیچ اتفاقی را رقم نمی زند و به راحتی هم قابل حذف است.
.
«نگهبان شب» کاش توسط یک تدوینگر جز خود میرکریمی تدوین می‌شد تا دور از تعلق خاطرش به پلان های اضافی و… سروشکل و ریتم بهتری پیدا می کرد، اما در هر صورت فیلم قطعا نقطه عطفی در کارنامه میرکریمی به حساب نمی آید.
  https://cinemaideal.ir/vdcj.8evfuqehmsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما