۰
plusresetminus
یادداشتی درباره «دسته دختران»

روایتی غرورآمیز از روزهای جنگ

مقاومت سی و چهار روزه مردم خرمشهر قصه های فوق العاده ای در دل خود دارد که همچنان می تواند سینمای دفاع مقدس را تغذیه کند
روایتی غرورآمیز از روزهای جنگ
سپیده خان محمدپور؛ مقاومت سی و چهار روزه مردم خرمشهر قصه های فوق العاده ای در دل خود دارد که همچنان می تواند سینمای دفاع مقدس را تغذیه کند. کاری که منیر قیدی در فیلم «دسته دختران» انجام داده و تلاش کرده از زاویه تازه ای به این روزهای خون و حماسه نگاه کند.

قیدی و همکارانش از الگوی کلاسیک سفر قهرمان در ساختار فیلمنامه خود بهره گرفته و تلاش گروهی پنج نفره را به تصویر می کشد که در بحبوحه جنگ از شهر به سمت دژ حرکت کرده تا مهمات برای مدافعان داخل شهر بیاورند.

در یک پنجم نخست فیلم، با شخصیت ها آشنا شده و گروه پنج نفره ای شکل می گیرد. زنانی که هر یک دلیل شخصی خاصی برای همراه شدن با بقیه داشته و برای رسیدن به هدف در مسیری کاملا مردانه قدم برمی دارند.

یگانه به عنوان قهرمان فیلم، زنی زخم خورده از جنگ است که حادثه ای هولناک را پشت سر گذاشته و برای رسیدن به هدف بیش از بقیه مصر است. او ویژگی های یک قهرمان را داشته و برای تماشاگر شخصیتی مطلوب به نظر می رسد. چهار نفر دیگر نیز به سیاق فیلم هایی از این جنس، هر یک متعلق به طبقه اجتماعی خاصی بوده و از دل این تضادها لحظه های خوبی شکل می گیرد.

با ورود فیلم به نیمه میانی و اضافه شدن پسر جوان تعمیرکار فراری از جنگ، قصه ریتم بهتری به خود گرفته و داستانک خوبی با محوریت او و جوان ترین عضو گروه (سیمین) شکل می گیرد که رگه هایی از عشق را با خود دارد. کار مهمی که منیر قیدی در دومین فیلم خود انجام داده، روایت قهرمانانه و سرشار از امید از روزهایی است که می دانیم در نهایت به یک شکست و سقوط خرمشهر پس از دفاعی دلاورانه ختم شده است، عنصری کلیدی که به خوبی پیام فیلمساز را به تماشاگرانش منتقل کرده و حس غرور به آنها می دهد.
.
بازیگران در فیلم هایی با این حجم از انفجار، برای دیده شدن بازی خود نیاز به صرف انرژی فوق العاده ای دارند. کاری که نیکی کریمی و فرشته حسینی انجام داده و جزو نقاط قوت دسته دختران به حساب می آیند. کریمی در نگاه نخست شاید انتخاب چندان مناسبی برای نقشی با مختصات یگانه به نظر نرسد، اما با پیشرفت داستان با نقش عجین شده و لحظات حسی فوق العاده درخشانی را رقم زده است. فرشته حسینی هم انتخاب مناسبی برای شخصیت سیمین بوده و طنز ملایمی که در رفتارش آن هم در دل خشونت هولناک جنگ دیده می شود، دلنشین ترش کرده است.

#دسته_دختران درام زنانه خوش ساختی است که به لحاظ فنی گام های رو به جلویی در سینمای ایران برداشته ومیتواند اثری ماندگار در قاب سینمای دفاع مقدس باشد.
.
  https://cinemaideal.ir/vdch.wnzt23n66ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما