۰
plusresetminus
تغییر رویه پیمان قاسم‌خانی در روزی روزگاری مریخ در خلق شخصیت اصلی

شکست فرهیخته‌ها و پیروزی لمپن‌ها

پیمان قاسم‌خانی در سریال «روزی روزگاری مریخ» با خلق کاراکتر لمپن و بی‌قید ناصر تغییر رویه داده، او در روزی روزگاری مریخ یک شخصیت لمپن به نام «ناصر» را جایگزین شخصیت‌های فرهیخته قبلی‌اش کرده است.
شکست فرهیخته‌ها و پیروزی لمپن‌ها

به گزارش فیلم‌نیوز، از «شب‌های برره» تا «هیولا» معمولا شخصیت اصلی سریال‌هایی که پیمان قاسم‌خانی به عنوان سرپرست در آنها حضور داشت، فردی قانونمند، اهل مطالعه و حتی روشنفکر بود که در وادی افراد بی‌فکر و لاقید قرار می‌گرفت. او مدام به خاطر افکارش مورد تمسخر قرار می‌گرفت و مجبور می‌شد دست به کارهایی بزند که اصلا مورد پذیرشش نبود. حتی در «پژمان» هم شخصیت اصلی فردی بود که واسطه تلاش‌هایش به جایگاه قابل قبولی رسیده بود اما مورد توجه هیچ‌کس قرار نمی‌گرفت. حالا اما در سریال «روزی روزگاری مریخ» با شخصیتی کاملا متفاوت روبه‌رو هستیم که برخلاف شخصیت‌های قبلی، هم مورد پذیرش است و هم تاثیرگذار. مروری داریم بر برخی شخصیت‌های اصلی سریال‌های قاسم‌خانی.
کیانوش| شغل : روزنامه‌نگار | شب‌های برره

بازیگر: سیامک انصاری
مختصات نقش : قاسم‌خانی در «شب‌های برره» یک روزنامه‌نگار پایبند به اصول را در جامعه‌ای عامی و بی‌سواد قرار داد. کیانوش نماینده‌ای از جامعه فرهیخته و صاحب اندیشه بود که سر از ناکجاآبادی به اسم برره درمی‌آورد. در آنجا افکار و عقاید او هیچ اهمیتی نداشت و مدام مورد توهین و تحقیر قرار می‌گرفت. حضور کیانوش در برره یک جورهایی نمایانگر یک عاقل در جمع ابلهان بود که عملا موفقیتی نصیبش نمی‌شد. کیانوش رفته‌رفته وادار می‌شد رفتاری از خودش نشان دهد که نه اعتقادی به آنها داشت و نه اصلا مطابق اصول زندگی‌اش بود.
کامران| شغل : کارمند| گنج و باغ مظفر

بازیگر: سیامک انصاری
مختصات نقش : شخصیت کامران در «باغ مظفر» تا حدی نسبت به کیانوش متفاوت بود. کامران کارمندی منظم و دقیق بود که مودب رفتار می‌کرد و خیلی به ندرت حرف می‌زد. سعی می‌کرد کارش را به بهترین شکل انجام دهد. به خاطر این ویژگی‌ها مدام از سوی کارمندان شرکتی که در آن کار می‌کرد مورد تمسخر قرار می‌گرفت. اصل تفاوت اما در خانواده‌اش بود. او در خاندانی وابسته به قاجار زندگی می‌کرد و مجبور بود با اصول خان مظفر کنار بیاید. از طرف دیگر همسرش از آن جهت که درست نقطه مقابل این خاندان بود، موقعیت پیچیده‌تری را رقم می‌زد. کامران مدام در تلاش بود تا تعادلی ایجاد کند اما معمولا موفق نمی‌شد.
فرید| شغل : نویسنده | مسافران

بازیگر: رامبد جوان
مختصات نقش : در سریال «مسافران» شخصیت اصلی داستان یک نویسنده مبادی آداب و قانونمند بود که نه تنها برادر و همسرش درکی از رفتار او نداشتند که مسافران کهکشان راه شیری هم نمی‌توانستند با او کنار بیایند. فرید که سعی داشت در همه حالات اخلاقی رفتار کند و مانع از نادیده گرفتن حقوق انسانی دیگران شود، مدام با تمسخر سایرین مواجه می‌شد و همه او را به عنوان فردی ابله و عجیب معرفی می‌کردند. حتی فرزندش هم که به او علاقه زیادی داشت نمی‌توانست رفتار انسانی‌اش را تحمل کند.
نیما افشار| شغل : روانشناس | ساختمان پزشکان

بازیگر: بهنام تشکر
 مختصات نقش : شخصیت محوری سریال «ساختمان پزشکان» یک روانشناس بود که سعی می‌کرد در همه حال مسائل را با منطق و گفت‌وگو حل کند اما از آنجایی که اعتمادبنفس پایینی داشت و توسط اطرافیانش مدام نادیده گرفته می‌شد، هیچ وقت موفقیتی به دست نمی‌آورد. نه اعضای خانواده‌اش او را درک می‌کردند و نه در ساختمان پزشکان کسی تحویلش می‌گرفت. برادرش که نه تحصیلاتی داشت و نه به لحاظ شخصیتی در جایگاه والایی قرار داشت نسبت به او بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت و او هربار در هر شرایطی شکست می‌خورد.
هوشنگ شرافت| شغل:  معلم | هیولا

بازیگر: فرهاد اصلانی
 مختصات نقش : در سریال «هیولا» باز هم شخصیت محوری معلمی باشرافت به اسم هوشنگ بود. او سعی می‌کرد از مسیر راست منحرف نشود و در همه حال فقط شرافت خانوادگی را رعایت کند اما وضعیت اقتصادی نامناسب، بیماری مادر و هم شرایط خانوادگی او را وادار می‌کرد در مسیری وارد شود که هیچ نشانه‌ای از شرافت در آن نبود. هوشنگ در همه حال سعی می‌کرد از دامی که برایش پهن شده راهایی پیدا کند اما به خاطر رفتار همسرش و همچنین جایگاه وسوسه‌کننده‌ای که پیش پایش بود هربار قدمی بیشتر به سمت زندگی بدون شرافت برمی‌داشت.
ناصر| شغل : جیب‌بر و کلاه‌بردار| روزی روزگاری مریخ

بازیگر نقش : سام درخشانی
 مختصات نقش : ناصر در «روزی روزگاری مریخ» از قضا درست در نقطه مقابل سایر شخصیت‌های پیشین است. او مردی بی‌‌توجه به قانون، بی‌قید و خوش‌گذران است که در همه موارد فقط به منافع خودش فکر می‌کند و مدام در تلاش برای بهره‌کشی از دیگران است. ناصر حالا با این ویژگی‌ها به محلی وارد شده که همه از قوانین پیروی می‌کنند و هیچ‌کس حتی فکر کلاه‌برداری یا بهره‌کشی از دیگران نیست. ناصر در هر قسمت تلاش می‌کند تا خلق‌وخوی زمینی خودش را در آنجا رواج دهد. اینبار برخلاف سایر سریال‌ها، شخصیت مرکزی منفعل نیست و مورد تحقیر قرار نمی‌گیرد. ناصر همه جا مورد توجه قرار دارد و همه با او همراهی می‌کنند.
سریال «روزی روزگاری مریخ» به کارگردانی مشترک پیمان قاسمخانی و محسن چگینی از تولیدات مشترک نماوا و فیلیمو است که تا‌کنون 20 قسمت از آن توزیع شده است. https://cinemaideal.ir/vdce.e8wbjh8ov9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما