۰
plusresetminus
خداحافظی با خالق «قصه‌های مجید» و «شب یلدا»؛

کیومرث پوراحمد درگذشت

کیومرث پوراحمد کارگردان باسابقه سینمای ایران صبح امروز دارفانی را وداع گفت.
کیومرث پوراحمد درگذشت
کیومرث پوراحمد کارگردان باسابقه سینمای ایران صبح امروز دارفانی را وداع گفت.

به گزارش سینماایده آل؛ کیومرث پوراحمد کارگردان ایرانی و متولد سال ۱۳۲۸ در نجف آباد، در رشته کارگردانی سینما تحصیل کرده و در زمینه‌های تهیه کنندگی و فیلمنامه نویسی هم فعالیت داشت. آغار فعالیت او از سال ۱۳۵۳ بود و از ساخته‌های معروف او می‌توان «قصه‌های مجید» را نام برد.

شروع کار پوراحمد کارش با نقدنویسی بود و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود وارد سینما شد. فیلم «شب یلدا» الهام‌گرفته از زندگی خود اوست. پوراحمد شرح حال خود را در کتابی تحت عنوان «کودکی نیمه‌تمام» منتشر کرده‌ است. مادرش، زنده‌یاد «پروین‌دخت یزدانیان» با بازی در فیلم‌های او، کار بازیگری را آغاز کرد و آثار برجسته‌ای با بازی او به ثبت رسید. فیلم سینمایی «پرونده باز است» آخرین ساخته زنده‌یاد پوراحمد بود که اسفندماه سال گذشته در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

جایزه ویژه و لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای فیلم «به خاطر هانیه»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای فیلم «خواهران غریب»، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم پنانگ برای فیلم «خواهران غریب»، تندیس بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم «شب یلدا» و تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فیلم‌نامه جشن خانه سینما برای فیلم «اتوبوس شب» از جمله جوایز این کارگردان بود.  https://cinemaideal.ir/vdce.p8xbjh8xz9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما