۰
plusresetminus
مستندی ساختارشکن درباره «سیلویا پلات و فریدا کالوی ایران»

فروغ فرخزاد سوژه یک مستند شد

فروغ فرخزاد سوژه یک مستند شد

با اعلام ورایتی تینا غروی قرار است مستندی ساختارشکن با نام «فروغ: زنی تنها» پیرامون زندگی کوتاه و جنجالی فرخزاد در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ را بسازد.

تینا غروی، کارگردان ایرانی‌الاصل بریتانیایی که پیشتر نامزد دریافت جایزه معتبر «بَفتا» شده، و تهیه‌کننده یونانی «آرگوناتس پروداکشنز»، قصد دارند مستندی ساختارشکن تحت عنوان «فروغ: زنی تنها» درباره زندگی فروغ فرخزاد، شاعر فمینیست سنت‌شکن ایرانی بسازند.

غروی در گفتگو با مجله «ورایتی»، با اشاره به شاعر مشهور آمریکایی که زندگی و سرنوشتی تقریبا مشابه شاعر ایرانی پیدا کرد، فرخزاد را «سیلویا پلات ایران» نامید.

او فرخزاد را با نقاش فمینیست مکزیکی «فریدا کالو» نیز مقایسه کرد، و گفت به همان اندازه که فریدا کالو برای فرهنگ مکزیک اهمیت دارد، فرخزاد هم برای فرهنگ ایران اهمیت دارد؛ چرا که فرخزاد هم مثل کالو یک انقلابی بود.

غروی بر این باور است که فرخزاد، که زنی «روشنفکر» و «مستقل» بود، بسیار جلوتر از زمانهٔ خودش بود. او می‌گوید فرخزاد از یک سو «هنجارها و ساختارهای سنتی شعر فارسی» را به چالش کشید؛ و از سوی دیگر آشکارا درباره روابط جنسی بی حد و مرز خود، از جمله با یک مرد متاهل نوشت، که باعث شد «جامعه ایران منفجر شود.»

به گزارش «ورایتی»، تهیه‌کنندگی کمپانی «آرگوناتس» مزایایی برای فیلم جدید درباره فرخزاد ایجاد کرده است، یکی از این مزایا برخورداری از تخفیف مالیاتی چهل‌درصدی است که دولت یونان به تهیه‌کنندگان خودی می‌دهد. مزیت دیگر نیز دسترسی تقریبا بدون محدودیت به لوکیشن‌های یونان است.
  https://cinemaideal.ir/vdcd.n0f2yt0xza26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما