۰
plusresetminus
یادداشتی درباره «تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده

یک ملودرام جذاب زنانه

یک ملودرام جذاب زنانه


بخش مهمی از بهترین ملودرام های سینمای ایران در چهار دهه گذشته را ملودرام های زنانه ای تشکیل می دهند که تعدادی از آنها به فیلم کالت تبدیل شده اند. برای مثال هم می توان به فیلم های «سارا و لیلا» از ساخته های داریوش مهرجویی، «بانوی اردیبشهت»، «نرگس» و «روسری آبی» از ساخته های رخشان بنی اعتماد اشاره کرد.

در نقطه مقابل هم فیلم های بسیار با این فرم داستانی ساخته شده اند که زن محور بوده و حتی سازنده آن هم زن بوده اما خروجی نهایی کار افتضاح از آب درآمده است!. در دهه نود، «آیدا پناهنده» به جمع ملودرام سازهای موفق تاریخ سینمای ایران اضافه شده و با دو فیلم «ناهید» و «اسرافیل» به نامی آشنا برای علاقمندان سینمای ایران تبدیل شده است.

پناهنده در فیلم های خود قصه اش را با محوریت یک زن پیش برده و آن را به گونه ای نوشته و طراحی می کند که تماشاگر با آن همذات پنداری می کند. اتفاقی تقریبا نادر در سینمای ایران این سال ها که عموما قصه محور و متکی بر خرده پیرنگ ها بوده و اساسا نگاه ویژه ای نیز به قهرمان ندارند.
.
«تی تی» تازه ترین ساخته سینمایی پناهنده که یکی از شاخص ترین فیلم های حاضر در جشنواره سی و نهم به حساب می آید، یک ملودرام زنانه تمام عیار است که با تکیه بر قهرمان خود پیش رفته و چندان متکی به خرده داستان نیست.«تی تی» زن نظافتچی بیمارستانی است که برای کمک به نامزدش امیر ساسان در ساخت خانه اش، رحم خود را به خانواده ای برای فرزنددار شدن اجاره می دهد.

پناهنده در پرده نخست فیلم خود به خوبی شخصیت های اصلی اش را معرفی کرده و نقبی به درون آنها می زند تا اینکه با ورود مردی در آستانه میانسالی «ابراهیم» به بیمارستان در حالی که وضع جسمانی بدی هم دارد، قصه وارد مرحله تازه ای شده و یک مثلث را تشکیل می دهد که پرده میانی فیلم بر این اساس پیش می رود.

پناهنده در این فیلم قاب های بعضا درخشانی را خلق کرده و به رنگ و نور توجه خاصی نشان داده که کیفیت بصری «تی تی» را چند پله ای بالاتر برده است. از طرف دیگر در انتخاب بازیگرانش هم موفق عمل کرده و با تکیه بر آنها به شخصیت های خلق شده توسط خود و امیرارسلان امیری کیفیت فوق العاده ای بخشیده است، به ویژه الناز شاکردوست در نقش تی تی که بخش مهمی از بار دراماتیک داستان را به دوش می کشد. همینطور  هوتن شکیبا که در جشنواره سی و نهم به اوج پختگی رسیده و متاسفانه با کج سلیقگی داوران جشنواره جای خالی اش میان نامزدها کاملا حس می شود.
  https://cinemaideal.ir/vdcd2z0f6yt0n.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما