۰
plusresetminus
پگاه آهنگرانی، دختری با کفش‌های کتانی
هنگامی که بازیگران سینمای ایران در چهار دهه گذشته را بررسی می‌کنیم، گاه به نام‌هایی برمی خوریم که خویشاوندی نزدیکی با اهالی سینما داشته و این مساله نیز علامت سؤال‌های زیادی در ذهن دوستداران سینمای ایران به وجود آورده است.

از میان آنها، گاه به بازیگران بااستعدادی برمی خوریم که تنها متکی بر نام و شهرت پدر یا مادر سینمایی خود نبوده و بازی‌های درخشانی به یادگار گذاشته‌اند. پگاه آهنگرانی که امروز سی و هشت ساله می‌شود، یکی از آنها است که پدر و مادرش جمشید آهنگرانی و منیژه حکمت هردو در سینما به عنوان کارگردان، طراح صحنه و مدیرتولید و ...، حضور داشته‌اند. پگاه آهنگرانی نخستین بار با فیلم دختری با کفش‌های کتانی مورد توجه قرار گرفته و جوایز زیادی هم برای آن کسب کرده است. نقش دختری دبیرستانی که درگیر عشقی نارس و زودگذر شده و در آخر به تجربه‌ای بزرگ، تلخ و سنگین دست پیدا می‌کند. معصومیتی که در چهره آهنگرانی پانزده ساله موج می زند، برگ برنده‌اش در ایفای نقش تداعی به حساب می‌آید. زندان زنان دومین فیلم این بازیگر کم سن و سال بود که به واسطه تلخی بسیار و نزدیک شدنش به خطوط قرمز، با ممیزی مواجه شده و در نهایت به نمایش درآمد. سه نقش کاملاً متفاوت در سه بازه زمانی، فضای مناسبی را در اختیار پگاه آهنگرانی برای درخشش قرار داد که حاصل کارش نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت. او که به عنوان بازیگری گزیده کار شهرت دارد، در دهه هشتاد تنها در چند فیلم سینمایی حضور پیدا کرد که البته هیچکدام موفقیت ویژه‌ای برایش خلق نکرد. در این بین، صداها ساخته فرزاد مؤتمن تجربه تازه‌تری بود که البته چندان دیده نشد. حضور آهنگرانی در فیلم آتش سبز محمدرضا اصلانی به نیت حضوری متفاوت هم نتیجه‌ای تلخ داشت: افتادن از ارتفاع و آسیب سخت جسمی که چندی وقتی او را خانه نشین کرد.


آهنگرانی در دهه نود اندکی پرکارتر شده و تقریباً در سالی دو فیلم جلوی دوربین رفت. دربند  مهم‌ترین فیلم او در یک دهه اخیر است که نقشی کاملاً خاکستری را در آن ایفا کرده و کلیشه دختر معصوم همیشگی‌اش را شکسته است. دختر جوان دوست قهرمان داستان که نقشی کلیدی در شکل گیری نقاط عطف کار دارد. مادر قلب اتمی دیگر تجربه نسبتاً متفاوت آهنگرانی در فیلمی شکل گرفته براساس آلبوم مشهور گروه پینک فلوید است. فیلم سینمایی تیک آف، نقش جذابی را برای او به ارمغان آورد که چالش کار با لهجه بوشهری را هم برایش به همراه داشت. کاری که به خوبی از عهده آن برآمده و نقش آتنا را به یکی از مهمترین نقش آفرینی‌هایش تبدیل کرده است.
آهنگرانی که در همه این سال‌ها فعالیت‌های اجتماعی‌اش را در کنار بازیگری پیش برده، پنج فیلم در نوبت اکران دارد که شاید یکی دو تا از آنها در مواجهه با مخاطب موفق عمل کرده و بار دیگر نام این بازیگر گزیده کار را بر سرزبانها بیندازد.
  https://cinemaideal.ir/vdccaeqo82bq0.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما