۰
plusresetminus
بازیگری گزیده کار در آستانه یک پرش بزرگ
به شهرت رسیدن یک بازیگر آن هم تنها با یک نقش، اتفاق تازه ای در ایران نبوده و در چهار دهه گذشته با نمونه های مختلفی از آن روبرو بوده ایم. مصطفی زمانی یکی از آنها است که از میان هزاران نفر نابازیگر و تعداد زیادی بازیگر برای ایفای نقش حضرت یوسف در سریال «یوسف پیامبر» برگزیده شد. شاه نقشی که زمانی را خیلی زود به عرصه سینما رساند.

این بازیگر 39 ساله که امروز تولد اوست، شروع خوبی در سینما داشت: «کیفر» و «آل». در اولی در نقش جوانی که درگیر یک توطئه پیچیده شده، حضوری درخشان داشته و یکی از بهترین نقش آفرینی های کارنامه اش را رقم زده است. در آل، زمانی مهندسی جوان است که در آستانه به دنیا آمدن فرزندش همراه همسر عازم ماموریتی کاری در ایروان شده و در آنجا در موقعیتی هولناک گرفتار می شود. زمانی در هردو نقش مانور زیادی روی صدای خود داده و از آن به عنوان یک برگ برنده سود جسته است. او در دهه نود برخلاف آنچه که تصورش می رفت، کم کار ظاهر شده و از بین نقش های پیشنهادی تنها در چهارده فیلم سینمایی جلوی دوربین رفت.

«ملکه» یکی از بهترین آنها به حساب می آید. جمشید دیده بانی است که پیش از این شهید شده و روح او با دیده بان جدید ارتباط برقرار می کند. زمانی با وجود کوتاهی نقش، حضوری تاثیرگذار داشت که با کج سلیقگی محض داوران نامزد سیمرغ بهترین نقش مکمل نشد!. «جیب بر خیابان جنوبی» یکی دیگر از فیلم های قابل تامل کارنامه اوست که برپایه شخصیتی به نام کاوه شکل گرفته است.

نقشی کاملا متفاوت با نقش های پیشین زمانی که مورد توجه نسبی تماشاگران آثار سینمای ایران قرار گرفته است. او در «خط ویژه» در نقش فیلمنامه نویسی ناموفق ظاهر شده که سناریوی یک سرقت بزرگ را طراحی کرده و مغز متفکر گروه محسوب می شود. نقشی جدی و تا حدی تلخ در فیلمی پربازیگر که یکی از پرفروش ترین آثار این بازیگر جوان به حساب می آید. زمانی در نیمه دهه نود، بهترین نقش آفرینی عمرش تا به امروز را در فیلمی به نام «تیک آف» رقم زد. فائز جوانی ته خط رسیده است که همراه دوستانش دست به یک بازی خطرناک می زند. ایفای نقش هایی که نیاز به لهجه دارند، چالشی بزرگ و در عین حال سرشار از ریسک برای یک بازیگر به حساب می آیند که مصطفی زمانی در این فیلم با آن مواجه شده است.

او لهجه بوشهری را باظرافت از کار درآورده و فائز را به شخصیتی دوست داشتنی تبدیل کرده که تماشاگر را به خوبی با خود همراه می کند.

زمانی در نیمه دوم دهه یاد شده تنها در چهار فیلم حضور دشته که دوتای آنها «لابی» و «روز ششم» در نوبت اکران قرار دارد که این دومی با توجه به فضای فیلم نوآرش می تواند سکوی پرتاب مجددی برای زمانی گزیده کار بوده و علاقمندانش را غافلگیر کند.
  https://cinemaideal.ir/vdcht6nqd23nw.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما