۰
plusresetminus
یادداشت دامون قنبرزاده به بهانه سالروز تولد «ایرج طهماسب»

ستاره‌های واقعی

ستاره‌های واقعی
.
حالا بیش از هر زمان دیگری، در این اوضاع و احوال عجیب‌ و غریب و رو به ترسناک جامعه‌ ما، هر شب پیش از خواب، برنامه‌های آقای طهماسب و عروسک‌های نازنینش را می‌بینم و برای بار نمی‌دانم چندصدم از ته دل می‌خندم. مانند قرص آرامبخشی می‌ماند که درد را تسکین می‌دهد.
.
اصلاً به یاد آوردن چهره‌ای مانند ایرج طهماسب، که همین یکی‌ دو روز پیش سالگرد تولدش بود، می‌تواند دلگرم‌کننده و موجب آسایش روح و روان باشد. چهره‌ای که نه‌تنها حق بزرگی بر گردن کوچک و بزرگ دارد، بلکه چند تا از بهترین فیلم‌های کمدی سینمای ایران را نوشته و کارگردانی کرده تا نشان بدهد طبع ظریف و روح لطیفش چه موهبت بزرگی‌‌ست و باید قدرش را دانست.
.
او با فیلم‌هایی نظیر «زیر درخت هلو» یا «دختر شیرینی‌فروش» ثابت کرد می‌توان با یک داستان شیرین و بدون ادابازی و متوسل شدن به چیزهای سخیف، فیلم بانمکی ساخت و پرداخت. او راه درست خنداندن را بلد است.
.
دیگر چه کسی پیدا می‌شود که کلاه قرمزی و پسرخاله را نشناسد؟ شاید تنها ستاره‌های عروسکی تاریخ سینما و تلویزیون ایران که در حافظه‌ی جمعی ما جا خوش کردند و برای همیشه ماندگار شدند. ستاره‌هایی که برای هر سنی مناسب هستند. این هنر طهماسب (و البته یار همیشگی‌اش حمید جبلی عزیز و طبعاً عروسک‌گردان‌ها و صداپیشگان) بود که نقطه‌های اساسی روحیات جامعه‌ی ما را می‌شناخت و با زبانی شیرین به آن تلنگر می‌زد. تلنگری که از زبان عروسک‌هایی شیطان بیرون می‌آمد و ما به آن می‌خندیدیم، بدون این‌که دردی احساس کنیم.
.
می‌گویند رنگ رخساره از ضمیر انسان‌ها خبر می‌دهد. شرافت، متانت و روح آرام آقای طهماسب را می‌شود از چهره‌‌اش خواند.بخش اعظمی از خوبی‌های درون‌ انسان‌ها، در ریزترین اعضای صورت‌های‌شان نمودی اساسی دارد و این ریزه‌کاری‌ها در آقای طهماسب، بسیار خوش نشسته است.او بدون جنجال کارهایش را ساخت، بدون ادابازی شادی آفرید و طبعاً در ذهن‌ها ماند.
.
رسم جامعه‌ ما این است که ستاره‌های واقعی را حذف می‌کند و به جایش ستاره‌های پوشالی می‌نشاند. وقتی هنوز هم به آیتم‌های نمایشی «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود که ستاره‌های واقعی همین عروسک‌ها هستند و ما حالا بیش از پیش به حضورشان نیاز داریم. ما به آقای طهماسب، کلاه‌قرمزی، پسرخاله، آقای همساده و بقیه نیاز داریم تا وحشت‌های حاضر در جامعه را فراموش، به خودمان رجوع و روح‌مان را تلطیف کنیم. ممنونیم آقای طهماسب و منتظرتان هستیم.
  https://cinemaideal.ir/vdcjfxemzuqem.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما