وقتی سینمای جهان را از منظر ژانر مورد بررسی قرار می دهیم به ژانرها و ساب ژانرهای متنوعی برخورد می کنیم که هر یک از آنها تماشاگران خاص خود را داشته و هر ساله تکه ای از محصولات سینما به ویژه هالیوود را به خود اختصاص می دهند.
فانتزی ها یکی از آنها به حساب می آیند که قابلیت ترکیب با ژانرهای دیگر را داشته و بیش از همه با کمدی ترکیب می شود. کمدی-فانتزی ها از آن جهت محبوبیت دارند که تخیل در آن موج زده و شوخی ها نیز براساس آن شکل می گیرد. اتفاقی که به ندرت در سینمای ایران شاهد آن هستیم. «کج پیله» ساخته هاتف علیمردانی که به تازگی روی پرده رفته و با استقبال گرم تماشاگران نیز روبرو شده، یکی از آنهاست که در ساب ژانر کمدی-فانتزی قرار می گیرد.
کج پیله با مهمانی سیما ثروتی سوپراستار سینما در خانه مجلل اش آغاز شده و خط و ربط میان شخصیت ها در همین ده دقیقه نخست روشن شده و علیمردانی بیش از هر چیز روی ضدمرد بودن سیما مانور می دهد. در عین حال روی رابطه سرد سیما و همسرش حسام نیز تاکید کرده و تم خیانت را کمی پررنگ می کند.
اسد که نقش اش را الناز شاکردوست بازی می کند نیز دیگر شخصیت کلیدی کج پیله است که نقطه عطف نخست نیز با محوریت او شکل می گیرد. سکانس نخست فیلم که اسد زنی تنها و بی پناه را سوار اتومبیل در اختیارش می کند نیز حکم کاشت اطلاعات را داشته که در رقم زدن نقطه عطف اشاره شده، نقش مهمی دارد.
تحقیر یکی دیگر از تم های فیلمنامه کج پیله به حساب می آید که تاثیر عمیقی روی قصه و قهرمان آن سیما می گذارد. جایی که او اسد را صرفا براساس پاپوشی که برایش دوخته شده، اخراج کرده و زمینه را برای اتفاق اصلی فیلم فراهم می کند. جایی که او هنگام تبلیغ یک برند شامپو به شکل مردان گریم شده و به همان اسدی تبدیل می شود که چند ساعت قبل اخراج اش کرده است!
فانتزی قصه از اینجا اوج گرفته و با مایه های کمدی ترکیب می شود. سیما پس از آن که تلاش هایش برای اثبات هویت حقیقی اش خسته شده، در قالب اسد جا افتاده و راه تازه ای در پیش می گیرد. در کنار قصه اصلی، داستانک هایی هم طراحی شده که برای نمونه می توان به داستانک بهنام و اعظم و نقشه ای که برای سرقت از خانه سیما کشیده اند، اشاره کرد که تاثیر زیادی هم در پایان بندی کج پیله دارند.
مرد شدن سیما ثروتی، زمینه را برای خلق شوخی های متعدد فراهم کرده که تعدادی از آنها خوب از کاردرآمده اند. برای مثال می توان به سکانس های داخل خانه اسد و مواجهه سیما با مهری همسر اسد و دختر کوچک اش اشاره کرد که در سکانس سالگرد ازدواج این دو به اوج می رسد.
«کج پیله» که توضیحی هم بابت آن از زبان اسد می شنویم، فیلم خوش ریتمی است که کارگردانی شسته رفته ای دارد و علیمردانی در نخستین تجربه خود در ژانری متفاوت، از آن سربلند بیرون آمده است. الناز شاکردوست نیز با قبول ایفای دو نقش سیما ثروتی و اسد، ریسک بزرگی را متقبل شده است. به خصوص در نقش اسد که ریزه کاری های زیادی داشته و شاکردوست به خوبی و درستی از عهده ایفای آن برآمده است.
«کج پیله» به عنوان یک کمدی-فانتزی، تجربه ای نو و خاص در سینمای ایران به حساب می آید که می تواند آن را از این فضای دوقطبی خارج کند.
بابک جوادی
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران https://cinemaideal.ir/vdci.wawct1awrbc2t.html