۰
plusresetminus
نویسنده و همچنین کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن» در نشست رسانه‌ای فیلم تاکید کردند که قصه فیلم ترکیب چند پرونده جنایی است و به یک پرونده خاص نمی‌پردازد.
«بی‌بدن» به یک پرونده خاص جنایی نمی‌پردازد/ قربانی شدیم
نویسنده و همچنین کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن» در نشست رسانه‌ای فیلم تاکید کردند که قصه فیلم ترکیب چند پرونده جنایی است و به یک پرونده خاص نمی‌پردازد.

به گزارش سینماایده آل؛ فیلم سینمایی «بی‌بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده که در بخش نگاه نو چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد شامگاه جمعه ۱۳ بهمن در برج میلاد نمایش داده شد و در نشست رسانه‌ای فیلم که با حضور کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس، فیلمبردار، طراح صحنه و آهنگساز اثر برگزار شد، کاظم دانشی نویسنده «بی‌بدن» درباره اینکه آیا این فیلم به یک پرونده خاص جنایی می‌پردازد، تاکید کرد: «بی‌بدن» ترکیبی از چند پرونده جنایی است و شائبه‌هایی که پیش از جشنواره مبنی بر اینکه بر اساس یک پرونده جنایی است، درست نبود. این فیلمنامه هم همچون فیلمنامه «علفزار» ترکیب چند پرونده جنایی است.

سپس سید مصطفی احمدی تهیه‌کننده «بی‌بدن» درباره چالش‌هایی که برای تولید این فیلم وجود داشت، اظهار کرد: تا همین الان هم دچار چالش هستیم. خیلی دیر پروانه ساخت را در ۲۳ اردیبهشت سال جاری گرفتیم که البته سازمان سینمایی در این زمینه با ما همکاری کرد.

مرتضی علیزاده کارگردان «بی‌بدن» نیز در ادامه این نشست، تاکید کرد: ما فیلمی اجتماعی در بستر جنایی ساختیم و مسایل اجتماعی را بدون جانب‌داری روایت کردیم. به دنبال وارد شدن به مسایل حاشیه‌ای نیستم و فیلم ما قضاوت‌گر نیست و واقعیت‌های اجتماعی را نشان می‌دهد.

وی درباره اینکه آیا «بی‌بدن» نگاه منفی به کمپین «نه به اعدام» است، تصریح کرد: مساله ما نه به اعدام یا قصاص نیست و بیشتر به یک مساله اجتماعی و روابط اجتماعی پرداختیم و همچنین مسایلی که پس از یک اتفاق جنایی رخ می دهد.

سپس حبیب خزایی‌فر آهنگساز اثر ضمن عذرخواهی از اصحاب رسانه و منتقدان بابت اینکه صدا و موزیک به دلیل شرایط سالن بد بود، درباره چالش‌های خود برای ساخت موسیقی «بی‌بدن» یادآور شد: چون درگیر یک اتفاق جنایی بودیم و در عین حال غم و احساسات خانواده نیز به تصویر کشیده می‌شد، کار را برای ما سخت کرد.

مهران ممدوح فیلمبردار «بی‌بدن» نیز درباره چالش‌های موجود در کار، توضیح داد: زمان ما محدود بود و کاری که می‌توانست در ۶۰ جلسه فیلمبرداری شود، در ۴۲ جلسه تمام شد. ما فقط و فقط سعی کردیم قصه دربیاید و از این‌رو حرکت خاصی در دوربین و نورپردازی نمی‌بینیم. جابه جایی لوکیشن و ساعت زیاد کار، ما را به سمت سریع‌تر بستن کار سوق داد. ما فقط سعی کردیم قصه روایت شود.

وی ادامه داد: ما سکانس اعدام را با ۴ چراغ گرفتیم. ما خیلی از کارها را در کسری از زمان انجام دادیم و اگر زمان کافی داشتیم به طور حتم کار بهتر می‌شد.

علیزاده نیز در این باره یادآور شد: ۲۶ آذر کار را کلید زدیم و زمان فشرده‌ای برای تولید داشتیم. این همدلی گروه ما را می‌رساند. ما حدود ۲۰ ساعت در روز کار می‌کردیم. ما از اول اصالت را بر روایت گذاشته بودیم تا مخاطب از قصه لذت ببرد. تمام تلاش‌مان را کردیم کار به اکران در جشنواره برسد که رسید.

در ادامه دانشی درباره وضعیت سینمای اجتماعی اظهار کرد: سینمای اجتماعی به مرحله‌ای رسیده که هر چه بگوید به جایی گیر می‌کند و هر چه بگوییم جنجالی و یاغی قلمداد می‌شویم. این خیلی ناراحت کننده است، من بچه این مملکت هستم و سال‌ها زحمت کشیدم و برای زحمتم می‌جنگم، برای فیلم‌هایم جنگیده‌ام و به مسایل سیاسی نمی‌پردازم چون شعورش را ندارم.

وی درباره انتخاب نشدن «بی‌بدن» برای حضور در بخش سودای سیمرغ، یادآور شد: ما ۲۳ آذر کار را کلید زدیم و همان موقع از آقای مجتبی امینی دبیر جشنواره استعلام گرفتیم که کار را شروع کنیم یا نه و ایشان گفت شروع کنیم. ما کار را به اکران رساندیم ولی فیلم‌هایی هستند که آماده نبودند و با پرده سبز نمایش داده شدند. شبی که قرار شد در فیلم‌اولی‌ها باشیم گفتیم می‌توانیم نباشیم و فیلم را سال بعد ارایه‌ دهیم ولی گفتند نه سوار کشتی شده‌اید و باید در کشتی بمانید.

وی تصریح کرد: چرا فیلمنامه ما را قبل از جشنواره منتشر کردید؟ از وزارت ارشاد تشکر می‌کنم که همکاری کردند فیلم پروانه ساخت بگیرد و در جشنواره فجر حضور داشته باشد. جشنواره فجر برای همه ما مهم است و اگر در سودای سیمرغ بودیم همه بازیگران اینجا حضور پیدا می‌کردند. ما پیش از شروع ساخت فیلم به بازیگران گفته بودیم که فیلم را به جشنواره فجر می‌دهیم و همه پذیرفتند. آیا ما لیاقت حضور در سودای سیمرغ را نداشتیم؟ من برای خودم نمی‌جنگم بلکه برای فیلم می‌جنگم.

وی اظهار کرد: ما «بن‌هور» نساختیم ولی فیلم متوسط و آبروداری در شان مخاطب جشنواره ساختیم. هر اصلاحیه‌ای دادند گفتیم چشم و با پرده سبز فیلم را به جشنواره نیاوردیم.

علیزاده نیز در این خصوص اظهار کرد: جواب را از اکران می‌گیریم و مردم نشان می‌دهند هیات انتخاب اشتباه کرده یا نه.

سپس دانشی گفت: این فیلم انتخاب هیات انتخاب بوده ولی به دلایلی از بخش مسابقه کنار گذاشته شد. فیلم «بی‌بدن» قربانی شده است.

وی درباره اینکه آیا قوه قضاییه در جریان ساخت «بی‌بدن» بوده یا نه، تاکید کرد: کارگروه قوه قضاییه فیلمنامه را مطالعه و نکاتی را مطرح کرد که ما لحاظ کردیم. حتی فیلم را هم دیدند و نقطه‌نظرات‌شان را مطرح مردند که رعایت کردیم.

احمدی تهیه‌کننده «بی‌بدن» نیز در ادامه این سخنان تاکید کرد: ما با مجوز قوه قضاییه در زندان رجایی شهر فیلمبرداری کردیم.

در ادامه این نشست، علیزاده درباره بازی بازیگران نمایش، اظهار کرد: بازخوردهایی که از مردم دیدم همزات پنداری با نقش‌ها بوده و بازیگران خیلی زحمت کشیدند تا به باورپذیری نقش‌ها کمک کنند.

وی با اشاره به سبک واقع‌گرایانه میزانسن‌ها و دکوپاژ «بی‌بدن»، یادآور شد: اگر فیلم اوج و فرود سینمایی نداشته تعمدی بوده است.

امیر زاغری طراح صحنه «بی‌بدن» نیز در بخش پایانی این نشست گفت: همه تلاش‌مان این بود چیزی از فیلم بیرون نزند. https://cinemaideal.ir/vdcb.zbaurhb5ziupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما