۰
plusresetminus
دبیر جشنواره سینماحقیقت از تدارک بخش ویژه‌ «غزه» با نمایش فیلم‌های جدید خارجی درباره غزه در این دوره از جشنواره خبر داد.
تشریح جزییات هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»
دبیر جشنواره سینماحقیقت از تدارک بخش ویژه‌ «غزه» با نمایش فیلم‌های جدید خارجی درباره غزه در این دوره از جشنواره خبر داد.

به گزارش سینماایده آل؛ محمد حمیدی مقدم در نشستی خبری که صبح یکشنبه، ۱۹ آذرماه برگزار شد، به تشریح جزییات هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، سینما حقیقت که یک هفته دیگر در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود، پرداخت.

او ابتدا با تسلیت برای ایام فاطمیه و گرامیداشت یاد کودکان و زنان غزه و نیز ابراز امیدواری از اینکه، دوربین ها مظلومیت آن‌ها را به درستی به مردم جهان نشان دهد، گفت: امسال متفاوت بوده و شاهد رشد در فیلمسازی و استقبال از جشنواره بودیم، چون با توجه به مسایل اقتصادی و برخی وقایع تصور می‌کردیم فیلم‌سازی کمتر باشد ولی ۶۴۰ فیلم متقاضی جشنواره شدند که در چهار سال گذشته این رقم را نداشتیم.

او با اشاره به آمار و ارقام آثار جشنواره و اینکه از ۲۰ استان در جشنواره شرکت کرده‌اند ادامه‌ داد: ما از سال گذشته هیأت انتخاب نداریم و گروهای مشاور در کنار دبیر حضور داشتند. در این بخش ۲۵ مشاور همراهی کردند و گوناگونی خوبی در ترکیب فیلم‌ها حاصل شده است. ژانرهای اجتماعی، پرتره، مقاومت، جنگی، خانواده، تاریخی، محیط زیست از جمله گونه‌هایی هستند که در آنها فیلم پذیرفته شده است.

وی درباره بخش بین‌الملل نیز گفت: امسال بخش ویژه غزه درنظر گرفته شده که بسیاری از فیلم‌های مهم و جدید در این بخش براساس سینمای‌بحران نمایش داده می‌شوند. همچنین مهمان‌هایی از نقاط مختلف دنیا دعوت شدند و کارگاه‌هایی برگزار می‌شود. او در بخشی دیگر از هدف‌گذاری جشنواره بر دو موضوع آب و جمعیت خبر داد که آثاری با این موضوع نمایش داده می‌شوند.

به گفته حمیدی مقدم؛ امسال سه بزرگداشت و نکوداشت درنظر گرفته شده و با نمایش فیلم «تاراز» از فرهاد ورهرام و با یاد و نام فیلمبردار فقید مرتضی پورصمدی جشنواره افتتاح می‌شود.‌ همچنین برای اصغر بختیاری و مهرداد زاهدیان نیز بزرگداشت برپا خواهد شد.

او همچنین خبر داد که در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن رأی گیری مردمی به شکلی صحیح به جشنواره هستند تا با همراهی ۱۸۳۹ فیلم از ۱۱۳ کشور متقاضی شرکت در جشنواره در بخش بین‌الملل بودند.

در بخشی دیگر از این نشست حمیدی مقدم درباره راهیابی فیلم‌هایی براساس وقایع سال گذشته کشورگفت: من اعتقاد بر شفاف‌سازی اطلاعات دارم و تاکید می‌کنم که بحث زیربنا برای جشنواره، انتخاب آثاری با فرم و محتوای مناسب است. از ۶۴۰ فیلم، حدود ۵۰۰ فیلم که تمام شده بودند، به طور کامل دیده شدند و در بین آنها فقط یکی دو فیلم براساس حوادث سال قبل بود که از نظر کیفی رأی جمع را کسب نکردند. این مطالبه ما هم است که فیلم‌هایی منتقدانه با نگاه عادلانه و متعادل داشته باشیم ولی فکر می‌کنم شاید امسال زود بود و ممکن است سال آینده این نوع فیلم‌ها به نتیجه برسند.

او درباره حضور فیلمسازان با نگاه های انتقادی هم افزود: نگاه باز ما به سمت فیلمسازها وجود دارد و درِ مرکز برای نگاه‌های دغدغه‌مند باز است.

وی در پاسخ به اینکه آیا مرکز دعوتی داشت که فیلمهایی براساس التهابات سال قبل در جشنواره شرکت کنند،چون احتمالا طبیعی است که با توجه به شرایط متقاضی نباشند، پاسخ داد: ما فکر می‌کردیم آثاری یا تولید نشده یا از آن‌ها خبر نداریم ولی می‌خواهم به دوستان در حوزه‌های امنیتی و نظارتی بگویم که کمی سعه صدر بیشتری برای برقراری گفتمان داشته باشند چون ممکن است فیلم‌هایی حتی توسط ارگانها ساخته شده باشند و خوب است که فرصت‌ گفتمان و نمایش آنها فراهم شود. 

دبیر جشنواره سینما حقیقت در بخشی دیگر درباره برگزاری جشنواره به صورت آنلاین بیان کرد: جشنواره سینما حقیقت در زمان کرونا پیشتاز برگزاری آنلاین شد که آورده آن ما را شگفت‌زده کرد. امسال می‌خواستیم آنلاین را حذف کنیم ولی از طرف خود فیلمسازان و نیز کمپانی‌ها تحت فشار بودیم که این اتفاق نیفتد. من متقاعد شدم که بخش آنلاین برگزار شود ولی اجبار سالهای قبل برای پخش وجود ندارد و این امتیاز را قائل شدیم که جشنواره به عنوان اولین خریدار، مبلغی را برای نمایش آنلاین فیلم‌ها اختصاص دهد.

حمیدی مقدم در بخشی از این نشست خبر داد که پس از جشنواره فیلم فجر و از اسفندماه پلتفرم‌ ویژه‌ای برای نمایش فیلم‌های مستند راه‌اندازی می‌شود. 

او همچنین درباره آراء مردمی گفت: این کار از سوی صنف پیشنهاد شده و ما هم استقبال کردیم اما کار نظارتی آن برعهده صنف است و ما در بخش زیرساخت باید شرایط مناسب را با صیانت از آراء فراهم کنیم. این موضوع باید به هر حال تجربه شود همانطور که وارد حوزه بلیت فروشی شدیم و امسال روی بلیت‌ها بارکدی وجود دارد که با شماره موبایل ثبت شده تطابق دارد و هرکسی که فیلم را ببیند هفت تا هشت ساعت وقت دارد که به صورت فیزیکی با دستگاه تعبیه شده در چارسو یا به صورت آنلاین رأی دهد. هر فرد هم فقط امکان ثبت یک رأی را برای هر فیلم دارد.

وی همچنین درباره بخش عکس جشنواره نیز گفت: علاقه‌مند به برپایی بخش عکس مستند بودیم چون حتی دو سال است که در بخش پیچینگ مرکز باید عکس هم ارایه شود. بنابراین نیاز است که برای سال آینده عکس را وارد جهان مستند کنیم. 

به گفته حمیدی مقدم فیلم‌های منتخب جشنواره حقیقت پس از پایان جشنواره، در سه روز و در سینماهای هنر و تجربه ۱۰ شهر با بلیت فروشی نمایش داده خواهد شد. 

او در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا پروژه‌ای براساس مصوبه هیات وزیران دولت قبل برای الزام دستگاه‌های اجرایی در مستندسازی حرفه‌ای از پروژه‌های ملی در جشنواره وجود دارد یا خیر ؟ گفت: فعلا دستگاه‌ها در حال آشنایی با موضوع هستند، ضمن اینکه مراحل اولیه کار انجام شده و سامانه سازمان سینمایی به عنوان ناظر فعالیت می‌کند. فکر می‌کنم بهمن‌ماه اسامی پروژه‌ها و مستندسازانی که براساس شماره نظام سینمایی خود یا تایید مرکز گسترش اقدام کرده‌اند، مشخص شود. https://cinemaideal.ir/vdch.qnkt23nzkftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما