۰
plusresetminus
نشست خبری دومین جشن «مهر سینمای ایران»، صبح امروز در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
نشست خبری دومین جشن «مهر سینمای ایران» برگزار شد
نشست خبری دومین جشن «مهر سینمای ایران»، صبح امروز در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
به گزارش سینماایده آل؛ نشست خبری دومین جشن «مهر سینمای ایران» به دبیری قادر آشنا سه‌شنبه صبح ۲۱ شهریور همزمان با روز ملی سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست دکتر قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و دبیر دومین جشن مهر سینمای ایران، دکتر محمدرضا سوقندی، مدیرکل امور استان‌های سازمان سینمایی، مرضیه فرزعلیان مدیر روابط عمومی این رویداد و جمعی از مدیران این سازمان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست و پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم، فرزعلیان ضمن تبریک روز ملی سینما، از شعار این جشن با عنوان «اخلاق، امید و آگاهی» خبر داد و گفت: با هدف پویایی جامعه سینمایی، در این جشن میزبان پیشکسوتان حوزه‌های گوناگون سینما در سراسر کشور، و همچنین تقدیر و تشکر از اهالی سینما خواهیم بود. این جشن قرار است در ۳۲ استان کشور برگزار شود.

در ادامه این نشست، دکتر قادر آشنا دبیر دومین جشن مهر سینمای ایران ضمن تشکر از عوامل سازمان سینمایی، خبرنگاران و مسئولان وزارت ارشاد و تبریک روز ملی سینما به مردم ایران و تلاشگران این حوزه گفت: سال گذشته اولین جشن مهر سینمای ایران برگزار شد. به دلیل اینکه جشن روز ملی سینما تنها معطوف به تهران و خانه سینما نباشد و عمومیت بیشتری پیدا کند، در سازمان سینمایی تصمیم گرفته شد تا در طول یک هفته و طی برنامه‌های درنظر گرفته شده، در سایر استان ها نیز به این جشن پرداخته شود.

وی افزود: مورد دیگر این است که در جشن روز ملی سینما، همیشه تنها کارگردان و بازیگران دیده می‌شدند و بنابراین عوامل دیگر سینما، از پژوهشگر، مدیران و مسئولان استانی که برای سینما تلاش می‌کردند نادیده گرفته می‌شدند. سال گذشته در ۲۲ استان این جشن برگزار شد و طی آن، از۳۵۰ هنرمند این عرصه تجلیل شد. شصت و چهار کارگردان، بیست و شش فیلمنامه نویس، نوزده بازیگر و بیست و هفت تهیه کننده در سطح کشور مورد تقدیر قرار گرفتند. امسال و از اردیبهشت ماه، کار مربوط به این جشن را آغاز کردیم و ظرفیت استان‌ها را برای این رویداد سنجیدنم. با حضور مدیران فرهنگی و امنیتی استان‌ها و مشارکت صدا و سیما، حوزه هنری و انجمن سینمای جوانان، در نهایت ۳۲ استان اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: در این جشن ملی بنا داریم به عرصه‌های کم تر دیده شده توجه شود. هر استان با توجه به معیارهای خود، یکی از بهترین‌ها را برای تجلیل در مراسمی که تهران برگزار خواهد شد انتخاب می‌کنند. همچنین قرار است از سه مستند ساز، سه فیلم ساز کوتاه و سه فعال در حوزه پویانمایی نیز تجلیل شود.

آشنا درباره سایر افرادی که در این جشن مورد تقدیر قرار خواهند گرفت نیز گفت: از استانداران موفق که نگاهی حمایتی نسبت به سینما داشته‌اند، دفاتر برتر انجمن سینما جوان و وزرایی که به هنر سینما خدمت کرده‌اند قدردانی خواهد شد.

همچنین از افرادی که در بخش دولتی و خصوصی که به حوزه زیر ساخت سینما اهتمام داشتند تجلیل خواهد شد.

آشنا گفت: در مراسم اختتامیه، از کارگردان و تهیه کننده پرفروش‌ترین فیلم سال تا به اینجا قدردانی خواهد شد و پرکار ترین تهیه کننده نیز مورد قدردانی تجلیل قرار خواهد گرفت.

در حوزه پژوهش نیز، از پژوهشگر برتر کشور تقدیر می‌شود و از میان موسسه‌های سینمایی، موسسه‌ای که در بخش دولتی و خصوصی حوزه تولید بیشترین آمار مربوط به تولید اثر را ثبت کرده‌اند، تجلیل می‌کنیم.

آشنا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در راستای سیاست‌های دولت و سازمان سینمایی، قصد داریم از هنرمندان برتراستان‌ها تجلیل کنیم. دیروز دومین جلسه شورای عالی سینما برگزار شد که مصوبات بسیار خوبی داشت. امیدوارم بتوانیم خدمتگزار خوبی برای سینمای ایران باشیم.

در ادامه نشست، دکتر محمدرضا سوقندی، مدیرکل امور استان‌های سازمان سینمایی گفت: از اهالی رسانه و روابط عمومی سازمان سینمایی و برگزار کنندگان این جشن در مقیاس گسترده، تشکر می‌کنم. در دولت سیزدهم یک رویکرد تمام وجه نسبت به استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق محروم در سازمان سینمایی شکل گرفت که پیش از این وجود نداشت. برای نمونه آقای دکتر خزایی ریاست سازمان سینمایی، با هیئتی عالی رتبه از سازمان سینمایی، در مدت سه روز به بیش از بیست استان کشور از جمله مناطق محروم سفر کردند و با هنرمندان حوزه‌های گوناگون سینما، مدیران و استانداران به صورت چهره به چهره دیدار و گفت و گو کردند. طی این سفرها، ۱۶۸ مصوبه در استان‌ها داشتیم که شامل توسعه زیرساخت، تولید و رویداد است. امروز تمام واحد‌های سازمان سینمایی در استان‌ها فعال هستند، بخش‌هایی نظیر بنیاد سینمایی فارابی، موسسه سینما شهر و…

او در ادامه گفت: در ۱۰ استان محروم، آموزش در انجمن سینمای جوان به صورت رایگان ارایه شد و این مسئله نشان از اراده سازمان سینمایی برای گسترش سینما در مناطق محروم دارد. جشن مهر سینمای ایران نیز در ادامه این زنجیره تعریف می‌شود. در سینما، رویدادهای دنیا بر پرده سفید نقش بسته می‌شود و افکار و اندیشه‌ها نمایان است اما گاهی خود سینما دیده نمی‌شود. جشن مهر سینما فرصتی برای دیده شدن خود سینما است.

سوقندی افزود: طرح‌های روز سینما، برای آشتی و برقراری ارتباط مردم و سینماست و اینکه تولید در سینما وابسته به حمایت دولتی نباشد. متاسفانه از لحاظ توجه مخاطب به سینما، جز در مواردی خاص، وضعیت مطلوبی نداریم. ضمن اینکه افزایش تعداد سالن‌های سینما رشد به حساب نمی‌آید و این اتفاق در رابطه با مخاطب است که شکل می‌گیرد و جشن مهر سینما می‌خواهد این هنر را به سبد خانوار آورده تا تولید از دل مخاطب شکل بگیرید و در سطح بین‌المللی وضعیتی مطلوب‌تر پیدا کنیم و شاهد ابتذال علمی در سینما نباشیم. چراکه گاهی پیام فیلم‌ها در شأن ملت ایران نیستند.

مدیرکل امور استان‌های سازمان سینمایی گفت: اگر سواد سینمایی و رسانه‌ای در جامعه فعال باشد، شاهد تولید چنین آثاری نخواهیم بود. این جشن در جهت تجلیل، تقدیر و عمومی سازی فرهنگ سینما و سواد سینمایی در کشور است. در تقدیرها باید حوزه تخصصی رسانه را هم ببینیم که امیدوارم سال آینده این اتفاق رخ دهد. چراکه رسانه نقش بسیار مهم و اثرگذاری در حوزه سینما برعهده دارد و می‌تواند به توسعه زیرساخت‌ها کمک کند.

مرضیه فرزعلیان مدیر روابط عمومی این جشن نیز گفت: امیدواریم این جشن تمهیدی بر بی مهری حادث شده بر جامعه استانی حوزه سینما باشد. از بیست و ششم شهریور تا دهم مهرماه این جشن در استان‌ها برگزار خواهد شد و روز سیزدهم مهر در تهران شاهد مراسم اختتامیه خواهیم بود.

دکتر قادرآشنا در بخش پایانی این نشست گفت: سال گذشته در طی این جشن، بلیط سینما در استان‌ها نیم بها شد و برخی استان‌ها نیز به صورت رایگان فیلم‌ها را نمایش دادند. امسال مراسم اختتامیه جشن مهر سینمای ایران در ایوان شمس و با حضور وزیر و مدیران عالی رتبه برگزار خواهد شد و طی آن از سه وزارتخانه فعال در حوزه سینما تقدیر خواهد شد. قرار است در این مراسم از استانداران فعال در حوزه سینما دعوت شود و از صنوف سینمایی در تهران و برترین‌های استانی نیز دعوت به عمل خواهد آمد.
 
https://cinemaideal.ir/vdcg.t9wrak9yypr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما