۰
plusresetminus
 مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی با اعلام ماندگاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، از مشارکت این نهاد و شهرداری اصفهان در راه‌اندازی صندوق حمایت سینمای کودک و نوجوان برای تولیدات سینمایی به‌منظور حضور در این جشنواره خبر داد.
جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان ماندگار شد

 



احسان هوشیارگر، مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به ایسنا گفت: روز گذشته(۱۴ آذر) مجدداً قرارداد دوساله‌ای بین بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان منعقد و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان ماندگار شد.
او افزود: مراسم افتتاحیه سی و پنجمین دوره از این جشنواره ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و جشنواره به‌طور رسمی از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ در اصفهان برگزار خواهد شد.
هوشیارگر در خصوص علت وجود تردیدها درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، گفت: از اول هم این تصمیم وجود نداشت که جشنواره از اصفهان برود و از طرف بنیاد سینمایی فارابی مسئله‌ای در این خصوص وجود نداشت، بلکه یکسری اقتضائات و شرایطی مطرح بود که این مشکلات با تعاملاتِ انجام‌شده برطرف شد و جشنواره در اصفهان باقی ماند.
مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به اینکه آیا در رویکرد جشنواره تغییراتی داده خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: طبق صحبتی که در جلسه امضای تفاهم‌نامه مطرح شد، مسئله مورد تأیید و تأکید رئیس بنیاد سینمایی فارابی و شهردار اصفهان این بود که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فقط جشنواره‌ای استانی نباشد و نسبت به آن نگاه فراملی و فرا استانی وجود داشته باشد. مهم‌ترین تغییر در رویکرد جشنواره همین موضوع است و فعالیت خود را ناظر به این سیاست‌گذاری جدید و با همین موضوع جلو می‌برد.
او با بیان اینکه نکته مهم در برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مشارکت شهرداری و مجموعه‌های فرهنگی اصفهان از صندوق حمایت سینمای کودک و نوجوان است، درباره این صندوق توضیح داد: به دلیل اینکه همیشه و در سال‌های گذشته، این جشنواره در روند تولید سینمای کودک و نوجوان نقشی نداشت امسال تدبیری اندیشیده شده تا صندوق حمایت از سینمای کودک و نوجوان راه‌اندازی شود.
هوشیارگر افزود: در این صندوق با مشارکت میان شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی، فرصت سرمایه‌گذاری به‌منظور تولید در سینمای کودک و نوجوان فراهم می‌شود. به همین منظور و هم‌زمان با برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره در تاریخ ۲۳ دی‌ماه سال جاری، فراخوان این صندوق نیز اعلام خواهد شد و در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ با برگزاری یک مراسم، طرح‌های برگزیده برای حمایت برای تولید معرفی خواهند شد. در مهرماه ۱۴۰۲ نیز سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و نتیجه طرح‌هایی که موردحمایت قرار گرفته‌اند در قالب فیلم‌های سینمایی و تولیدات مختلف در این جشنواره نمایش داده می‌شوند.
او در خصوص همراهی بنیاد سینمایی فارابی با این صندوق، تأکید کرد: پایه این صندوق و ایده‌پردازی و محوریت آن به عهده بنیاد سینمایی فارابی است، اما سه ضلع یعنی سرمایه‌گذار، شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی در آن مشارکت خواهند داشت تا طرح‌های برگزیده ساخته شوند.
مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به تداوم برگزاری جشنواره به‌صورت سالانه، گفت: هیچ تغییری در روند برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایجاد نخواهد شد و همچنان به‌صورت سالانه برگزار می‌شود که این موضوع در تفاهم‌نامه اخیر میان شهرداری و بنیاد سینمایی فارابی قیدشده است، ولی به دلیل روند کاهشیِ تولیدات سینمای کودک و نوجوان در سال جاری که متأثر از شرایط کرونایی و اقتصادی بود و به بنیاد سینمایی و سایر نهادها ارتباطی نداشت امسال در سینمای کودک و نوجوان تولید نداشتیم و تصمیم بر این شد که برگزاری جشنواره به شکل رقابتی به تأخیر بیفتد و سال آینده برگزار شود، اما تمام سیاست‌های حمایتی در خصوص روند برگزاری جشنواره، با تعامل خوب با دوستان اصفهان در حال انجام است، هیچ خللی در برنامه‌ها ایجاد نشده و تمام جلسه‌های کارشناسیِ جشنواره در تهران و اصفهان در حال برگزاری است که جلسه امضای تفاهم‌نامه در اصفهان نیز در راستانی برنامه‌های جشنواره بود؛ ولی ان‌شاءالله در سال آینده بعد از یک وقفه یک‌ساله برای رسیدن فیلم و مهیاکردن شرایط تولید برای برگزاری‌ جشنواره، روند جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به شرایط طبیعیِ برگزاری سالانه بازخواهد گشت، ولی امسال تعویق‌ها اجتناب‌ناپذیر بود.
میزبانی اصفهان برای جشنواره؛ از تردیدها تا یقین
بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بود که با حکم سید مهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، کارگروهی با هدف ارزیابی و بررسی معایب و محاسن سی‌وچهارمین دوره‌ جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، آسیب‌شناسی و ارزیابی نقاط ضعف و قوت دوره‌های گذشته‌ی این جشنواره و بهره‌گیری از نظرات هنرمندان، صاحب‌نظران و متخصصان این حوزه، همچنین ارائه راهکارهایی در خصوص ارتقای سینمای کودک و نوجوان و برون‌رفتِ آن از شرایط فعلی، برگزاری جشنواره به‌صورت سالانه یا دوسالانه، بررسی شرایط مناسب برای میزبانی جشنواره و جایگاه بین‌المللی آن، چگونگی ارتقاء این جایگاه و ارائه پیشنهادها و برنامه‌ریزی در خصوص دوره‌های آتی آن مبتنی بر بهره‌مندی از تجارب گذشته، تشکیل شد.
بعدازآن در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ محمد خزاعی، رئیس سازمان امور سینمایی امور سینمایی و سمعی بصری در بخشی از سخنان خود در اولین دور از برگزاری سفرهای استانی مسئولین این سازمان در همدان به برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اشاره کرد و از همدان به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی میزبانی جشنواره نام برد. او همچنین در نشست دیگرِ خود با استاندار همدان اعلام کرد: استان‌های کرمان، اصفهان و همدان متقاضی برگزاری جشنواره هستند که بر اساس میزان مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان و شهرداری‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.
انعقاد تفاهم‌نامه میان شهرداری و بنیاد فارابی
تشکیل کارگروه از سوی بنیاد سینمایی فارابی با توجه به اهداف موردنظرش و همچنین اظهارنظرهای رئیس امور سینمایی و سمعی بصری، این موضوع را بیش‌ازپیش گسترش داد که اصفهان میزبانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را از دست خواهد داد، هرچند که در خصوص اجازه برگزاری این جشنواره توسط شهرداری اصفهان دو مصوبه هیئت‌وزیران وجود داشت و مدت آخرین توافقنامه این جشنواره به تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ میان سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری اصفهان نامحدود ذکرشده بود؛ اما سؤال این بود که باوجود اعلام آمادگی اصفهان برای میزبانی این جشنواره، چرا بنیاد سینمایی فارابی همچنان به دنبال انتخاب میزبان است؟
هرچند که سید مهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هرگونه اظهارنظر درباره برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را به بعد از نتیجه نهایی کارگروهِ یادشده موکول کرده بود و احسان هوشیارگر، مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی نیز اعلام کرده بود که این بنیاد خود را ملزم به ابراز نظر حرفه‌ای می‌داند و تابع نظر کارگروه تعیین‌شده و اعلام نظر آن‌ها خواهد بود؛ اما توئیت مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی در تاریخ سی‌ویکم خردادماه ۱۴۰۱ باور عموم به رویکرد بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر تغییر میزبان سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را قوت داد. احسان هوشیارگر در توئیت خود چنین نوشته بود که: «از کارهای مهم این روزهای فارابی بررسی کارشناسی و به‌دور از هیاهوی شیوه برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان است. در مورد محل برگزاری هم این نکات مهمه: ۱. باور شهر میزبان به اینکه این یک جشنواره تخصصی و ملی است، نه رویدادی استانی. ۲. آورندگی شهر میزبان برای جشنواره و سینمای کودک»
اما درنهایت سیزدهم آذرماه خبر قطعی برگزاری سی و پنجمین دوره این جشنواره در اصفهان منتشر شد. روز گذشته نیز(۱۴ آذرماه) نیز تفاهم‌نامه این جشنواره میان شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی امضا شد و علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در این مراسم تأکید کرد که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید مانند جام جهانی، مخاطبانی چشم‌انتظار داشته باشد و واژه شهر اصفهان می‌تواند به‌عنوان یک شتاب‌دهنده در این عرصه عمل کند، چراکه شهر اصفهان دارای هویت‌های تاریخی، فرهنگی و شناختی در جهان است.
او بر این نکته نیز اشاره کرد که اگرچه برگزاری این جشنواره برای شهر اصفهان ارزش‌افزوده خواهد داشت، اما باید تدابیری اندیشیده شود تا یک نگاه فرا شهری، فراستانی، ملی و فراملی بر این جشنواره حاکم شود و این جشنواره به جایگاه خاص خود در عرصه بین‌المللی دست یابد.
قاسم‌زاده همچنین با اشاره به نقش شهرداری اصفهان به‌عنوان سهامدار صندوق حمایت از فیلم کودک و نوجوان، به نقش حمایتیِ این نهاد از تمام فیلم‌سازان کودک و نوجوان تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، حال باید دید که آیا مفهوم گره‌خوردن بِرند این جشنواره با نام اصفهان را باید در دوره‌های بعدیِ آن نیز بارها و بارها برای مسئولان بنیاد سینمایی فارابی تکرار کرد؟! آیا ماندگاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان و مشارکت شهرداری این شهر در شکل‌گیری صندوق حمایت سینمای کودک و نوجوان، برای تولیدات سینماگران شهر و استان اصفهان نیز عایدی خواهد داشت یا خیر؟ آیا اصل جشنواره فیلم برا برنامه‌های جنبی برتری خواهد یافت یا همچنان جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان جولانگاهی برای برنامه‌های جنبی است؟  https://cinemaideal.ir/vdcj.ve8fuqehmsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما