۰
plusresetminus
یادداشتی به مناسبت زادروز ایرج طهماسب

این طهماسب نازنین

او که در کودکی پا به کانون پرورش فکری کودک و نوجوان گذاشته، در دهه شصت کار خود را با کارهای موفقی همچون: شهر موش ها آغاز کرده و به موازات آن در مقام بازیگر در آثار سینمایی هم حضور پیدا کرد. 
این طهماسب نازنین

ساخت یک کاراکتر و زنده نگه داشتن آن در یک بازه زمانی طولانی، کاری سخت و پیچیده و سرشار از ظرافت است که نمونه های اندک در هنرهای نمایشی ایران دارد. ذوق و استعداد هنری از یک سو و شناخت مخاطب از سوی دیگر، به هنرمند کمک کرده تا آن کاراکتر منحصربه فرد و ماندگار را خلق کند. (ایرج طهماسب) یکی از همین نمونه های درخشان است که توانسته در طول نزدیک به سه دهه، اعتبار کاری خود را نه تنها حفظ کرده بلکه ارتقایش هم بدهد.

او که در کودکی پا به کانون پرورش فکری کودک و نوجوان گذاشته، در دهه شصت کار خود را با کارهای موفقی همچون: شهر موش ها آغاز کرده و به موازات آن در مقام بازیگر در آثار سینمایی هم حضور پیدا کرد. 

اما برگ برنده طهماسب در دهه هفتاد، برنامه تلویزیونی صندوق پست با حضور عروسک های کلاه قرمزی و پسرخاله و ... بود. در نقش آقای مجری آرام و مهربان که پارتنر عروسک های تخس و شیطانی همچون کلاه قرمزی بود و در عین حال پیام های تربیتی مورد نظر برنامه را هم به مخاطبان خردسال خود انتقال می داد.

راه رفتن روی طنابی باریک که سوی تاریک آن گل درشتی در انتقال پیام و پس زدن اش از سوی مخاطب بود و طهماسب به خوبی از آن عبور کرد. وی در تمام این سال ها پارتنر فوق العاده ای برای جمعی عروسک محبوب و دوست داشتنی بوده بدون آن که بخواهد خود را در مرکز دید و زیر نور قرار دهد. به همین دلیل هم طهماسب به جایگاهی نزد مخاطبان خود رسیده که بسیاری دیگر به گرد پایش هم نرسیده اند.

نقش او در خلق شوخی ها شبیه به پلی میکرهای زمین فوتبال است که همیشه پاس گل های طلایی می دهند. به همین خاطر هم هست که علاقمندان برنامه های او می توانند غیبت کلاه قرمزی و پسرخاله و پسرعمه زا و دیگران را تحمل کنند اما نبود او را هرگز!

مهمونی که این روزها در حال پخش از پلتفرم نماوا است، شاهدی بر این موضوع است. برنامه ای جذاب با همان فرمول موفق کلاه قرمزی و دوستان که با عروسک های جدیدی همچون:پشه و بچه ساخته شده و خیلی زود مخاطبانی میلیونی پیدا کرد.

طهماسب که سال ها با نگاه به لنز دوربین با مخاطبان خود حرف زده، در همان قسمت اول با پیر شدن خود نیز شوخی کرده و صمیمیت همیشگی اش با مخاطب را بار دیگر به رخ می کشد.

ایرج طهماسب از آن دسته هنرمندانی است که اصطلاحا دوربین دوستشان داشته و مخاطب هنگام تماشایشان، فاصله ای بین خود و او احساس نمی کنند. این همان برگ برنده ای است که او را به یک برند و کاراکتری منحصربه فرد تبدیل کرده است./سپیده خان محمدپور https://cinemaideal.ir/vdcd.z0x2yt0s5a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما