۰
plusresetminus
در یادداشتی بلند در تجلیل از فدریکو فلینی

انتقاد مارتین اسکورسیزی از توجه بیش از حد به محتوا

انتقاد مارتین اسکورسیزی از توجه بیش از حد به محتوا

مارتین اسکورسیزی مقاله‌ی پنج هزار کلمه‌ای به بهانه یادمان فدریکو فلینی در مجله هارپر منتشر کرده و نظر خود را درباره شرایط فعلی سینما  بازتاب داده است..
 
🔹به گزارش هالیوود ریپرتر، مارتین اسكورسیزی با به اوج رساندن تحسین خود از كارگردان و فیلمنامه نویس ایتالیایی ، فدریکو فلینی ، دغدغه خود را اظهار داشت كه سینما ، همانطور كه می بیند ، اصطلاحی جامع نیست.
 
🔹در سال 2019 ، اسکورسیزی خشم هواداران مارول را برانگیخت و اظهار داشت که فیلم های ابرقهرمانی مارول سینما نیستند.  
 
🔹مارتین اسکورسیزی در یادداشت جدید خود می‌نویسد:« تا ۱۵ سال پیش اصطلاح محتوا زمانی  مطرح می‌شد که بحثی جدی در مورد سینما در جریان بود، و از محتوی مقابل اصطلاح «فرم» استفاده می‌کردند. پس از آن رفته رفته این اصطلاح از سوی مدیران کمپانی‌های رسانه ای بکار گرفته شد که بیشترشان چیزی از تاریخ هنر نمی‌دانستند و حتی آن قدر برایشان مهم نبود که فکر کنند باید بیشتر آگاهی کسب کنند.»
اسکورسیزی می‌نویسد ، به نظر او ، محتوا اکنون اصطلاحی تجاری برای همه تصاویر متحرک است: از یک  فیلم دیوید لین گرفته تا ویدیوی یک گربه، تبلیغ مسابقه سوپر باول،قسمت دوم یک فیلم ابرقهرمانی یا یک اپیزود از سریال شده است.
 
🔹کارگردان «راننده تاکسی» درباره تجربه سینمارفتن در ادامه متذکر می‌شود که حالا مفهوم «محتوا» با پلتفورم‌های پخش آنلاین عجین شده است.
« از یک سو ، این برای فیلمسازان ، از جمله خودم ، خوب بوده. از طرف دیگر ، شرایطی را ایجاد کرده است که در آن همه چیز در یک بازی برابر به بیننده ارائه می شود ، که به نظر دموکراتیک می رسد اما چنین نیست. اگر پیشنهاد دیدن فیلم های بیشتر  توسط الگوریتم ها براساس آنچه قبلاً دیده اید باشد و پیشنهادات فقط براساس موضوع یا ژانر است ، پس این چه سودی برای هنر سینما دارد؟ »
 
🔹او که فدریکو فلینی را «فضلیت سینما» برمی‌شمرد در ادامه می‌گوید:« همه چیز تغییر کرده است - سینما و اهمیت آن در فرهنگ ما. البته تعجب آور نیست که هنرمندانی مانند [ژان لوک] گدار ، [اینگمار] برگمان ، [استنلی] کوبریک و فلینی ، که زمانی مانند خدایان بر هنر عالی ما حکمرانی می‌کردند ، سرانجام با گذشت از زمان به سایه رفتند. اما در این مرحله ، ما نمی توانیم چیزی را مسلم بدانیم. »
 
🔹« ما نمی توانیم برای مراقبت از سینما به تجارت سینما وابسته باشیم. در تجارت سینما که اکنون یک تجارت سرگرمی بصری گسترده است ، تأکید همیشه بر کلمه" تجارت "است و ارزش همیشه با توجه به پولی تعیین می‌شود که می توان از هر دارایی خاص(منظور تولیدات کمپانی.م) بدست آورد .از این نظر ، از فیلم طلوع گرفته تا جاده تا سال 2001 یک اودیسه فضای، بیشتر تفاله‌های خشک شده و آماده برای خط "فیلم هنری" در سیستم پخش آنلاین هستند.»
 
🔹اسکورسیزی در پایان مقاله خود نوشت که این به عهده کسانی است که سینما را دوست داشتند و به آن احترام می گذاشتند .
«برای صاحبان قانونی فعلی این فیلم ها کاملاً روشن شود که این  آثار بسیار بیشتر از دارایی صرف آنها برای بهره برداری است. این آثار از بزرگترین گنجینه های فرهنگ ما هستند و باید با آنها برخورد مطلوبی داشت. » https://cinemaideal.ir/vdcakenu149nu.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما