۰
plusresetminus
نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری در چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
«بی‌رویا» درباره اسکیزوفرنی نیست/ توضیحی که به فیلم تحمیل شد!
 نشست خبری فیلم سینمایی بی رویا به کارگردانی آرین وزیردفتری، با حضور این کارگردان و هومن سیدی تهیه کننده، طناز طباطبایی، مجتبی فلاحی، مائده طهماسبی، شادی کرم رودی، فرانک کلانتری بازیگران، زهره علی اکبری طراح صدا، مهدی سعدی تدوینگر، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، الهام معین طراح لباس عظیم فراین طراح چهره پردازی عصر امروز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه در خانه جشنواره واقع در محل برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست، هومن سیدی گفت: سعید سعدی تهیه کننده پروژه، سر پروژه‌ای در شهرستان حضور دارد به همین دلیل نتوانست در این نشست حضور داشته باشد.
وزیردفتری هم گفت: فیلمنامه نوشته شده بود و از ابتدا با آقای سعدی حرف زدیم. بعد از مدتی هومن سیدی نیز به عنوان تهیه کننده در کنار من بود و مشورت‌های بسیاری را هنگام ساخت در اختیار من گذاشت.
هومن سیدی بیان کرد: من خود را تهیه کننده نمی‌دانم و فعلاً چنین قصدی ندارم و نمی‌دانم در آینده قرار است چه اتفاقی رخ دهد، اما دوست داشتم کار آرین ساخته شود اما اینکه می‌گوید من کمکش کرده‌ام در نگارش لطف دارد. اما تهیه‌کننده فیلم، آقای سعدی بود. فکر می‌کنم سینما برای هرکسی مفهومی دارد و اگر قرار است نظر من، فیلمساز را به سمت دیگری کشاند تمام آرزوهای فیلمساز تمام می‌شود.
وزیردفتری درباره کپشن پایان فیلم توضیح داد: فیلم از جنسی است که نیاز به توضیح نهایی ندارد اما دوستان در پروانه ساخت پیشنهاداتی دادند و ما سعی کردیم پایان بندی نهایی را با یک متن بسازیم. لازم است این را هم بگویم که این فیلم الهام گرفته شده از فیلم‌های بسیاری است. بچه روز ماری و چند فیلم دیگر از این دسته هستند.
هومن سیدی در ادامه بیان کرد: فکر می‌کنم برای اکران عمومی با وزارت ارشاد حرف بزنیم و پایان دیگری برای فیلم بسازیم چرا که اینگونه به فیلم صدمه وارد می‌شود. برای همکاری در ساخت این فیلم، تلاش می‌کردم که آرین فیلم خود را بسازد، در نهایت تهیه کنندگی این کار را برعهده گیرم تا فیلم به راحتی ساخته شود.
وزیردفتری توضیح داد: سیدی فیلم کوتاه "مثل بچه آدم" را به کارگردانی من دیدو پیشنهاد همکاری را به من داده بود و بعد از چند سال با وی همکاری کردم، البته برای ساخت فیلم کاملاً آزاد بودم و در مرحله تدوین هم همین اتفاق افتاد.
برازنده در ادامه نشست درباره فضاسازی گفت: کاری که ما کردیم بیشتر با روحیه مشارکت وزیردفتری بود که با گفتگو به یک فضای مشترک می‌رسیدیم برخی از فضاها نیز با حسی که داشتیم شکل می‌گرفت.
مهدی سعدی درباره تدوین توضیح داد: آنچه که می‌بینید از زمان نگارش فیلمنامه شکل گرفته شده بود و هنگام تدوین تغییر حداقلی داشتیم. البته ۲ نسخه دیگر نیز آماده کردیم اما این نسخه به آنچه می‌خواستیم نزدیک تر بود.
وزیردفتری گفت: سعی کردم با همکاران خود مشارکت داشتم و معتقدم که کارگردانی با رویا انجام شود. اوایل فیلم فضای کارگردانی کلاسیک‌تر بود اما از جایی به بعد سعی کردیم تغییر فرمت کارگردانی داشته باشد.
طناز طباطبایی نیز توضیح داد: درباره کپشن آخر باید بگویم که در نقشی که بازی کردم هیچ شیزوفرنی وجود ندارد و فیلم درباره اسکیزوفرنی هم نبوده بلکه درباره جابه‌جایی هویت است و کپشن در جریان پروانه نمایش به فیلم اضافه شده است و دست فیلمساز نبوده، اما حتماً در فیلم لایه‌های روانشناختی وجود داشت. این نقش برای من بسیار جذاب بود و از دست رفتن هویت هولناک‌ترین اتفاقی است که برای یک فرد رخ می‌دهد.
طهماسبی نیز بیان کرد: وقتی فیلمنامه را می‌خوانید با شناخت نقش آن را انتخاب می‌کنید. دوست داشتم وزیردفتری فیلم را بسازد حتی اگر یک نقش کوتاه داشته باشم. برای این فیلم بسیار امیدوارم و تاکید می‌کنم افرادی مانتد هومن سیدی که تجربه بیشتری در سینما دارند و دست فیلمسازان دیگر را می‌گیرند تا فیلم بسازند بسیار خوب و مهم است چرا که سینما به فیلمسازان جوان نیاز دارند.
وزیردفتری تاکید کرد: کلیدواژه من برای فیلم تغییر هویت است.
شادی کرم رودی ادامه داد: از مرحله طرح در جریان فیلم بودم، نقش نیز جزو نقش‌های پیچیده من بودم و سه نقش را بازی می‌کردم و این بسیار سخت است.
وزیردفتری توضیح داد: کافمن و پولانسکی کارگردانان محبوب من هستند و آثار آنها برای شکل‌گیری فیلمم بی تاثیر نبوده و با دیدن آن تعلیق‌های مختلفی ایجاد می‌شود. حضور در فجر برای من بسیار مهم بود و سعی کردم بهترین نسخه‌ای که می‌شود را آماده کنم.
وی درباره اکران بین المللی بیان کرد: با یک کمپانی آلمانی به نتیجه رسیده‌ایم و از چند هفته دیگر نمایش آن در جشنواره‌های الف آغاز می‌شود.
برازنده گفت: ایده ما این بود با هر سکانسی جلو می‌رویم براساس آن دوربین حرکت داشته باشد تا حس لازم را به مخاطب القا کنیم.
فرانک کلانتر نیز بیان کرد: کاراکتر لیلی در ظاهر خیلی دخیل نیست اما به روند تغییر هویت کمک می‌کند. برای بازی در فیلم و موضوع آن هیجان زده بودم و اگر دوستانی فکر می‌کنند نقش خود را خوب بازی نکرده‌ام متاسفم.
سیدی ادامه داد: برخی از سوال‌ها نظر شخصی است و اگر بتوانیم تفکیک کنیم و بگوییم نظر من است بسیار بهتر است.
مجتبی فلاحی نیز توضیح داد: در این فیلم باید آگاهی و ناآگاهی را داشته باشیم و همین مساله یک بازی دوگانه را بوجود می‌آورد.
عظیم فراین بیان کرد: طراحی گریم این نوع از فیلم‌ها برای من جذاب است و گریم در چنین فیلم‌هایی بسیار مهم است.
الهام معین ادامه داد: در این پروژه همه با هم همکاری داشتند و این مساله بسیار مهم است، در طراحی لباس سعی کردیم طراحی لباس پله پله با تغییر شخصیت عوض شد.
زهره علی اکبری گفت: ما زمان خوبی برای شکل‌گیری ایده‌های خود داشتیم و صدا به دلیل فضای فیلم، از اهمیت بسیاری برخوردار بود. https://cinemaideal.ir/vdcf.ydyiw6d1mgiaw.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما