۰
plusresetminus
درباره جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان

برای «مرد بازنده» این پرونده باز است

محمدحسین مهدویان که در «زخم کاری» نیز سراغ موضوع هایی از این دست رفته بود، در «مرد بازنده» آن را امتداد داده است.
برای «مرد بازنده» این پرونده باز است
یکی از سوژه های محبوب فیلمسازان در چند سال اخیر، پرداختن به زد و بندهای مالی و پولشویی هایی است که ما به ازای واقعی نیز داشته و شاهد آن نیز محاکمه تعداد زیادی از آدم های آلوده و درگیر با پرونده های این چنینی در یکی دو سال اخیر است.
.
محمدحسین مهدویان که در «زخم کاری» نیز سراغ موضوع هایی از این دست رفته بود، در «مرد بازنده» آن را امتداد داده و تریلر جنایی خوش ساختی را ساخته که می تواند موفقیت های زیادی در گیشه کسب کند.
.
ابراهیم امینی و تیم نویسندگان کار، هنگام نگارش فیلمنامه شان از الگوی شخصیت محور سود جسته و قصه خود را حول محور قهرمان خود (سرهنگ احمد خسروی) شکل داده اند. بازپرس کهنه کاری که وارد یک پرونده قتل شده و هر چه که پیش تر می رود، کلاف مربوط به آن پیچیده تر می شود.
.
«مرد بازنده» در فیلمنامه خود بسیار از کلیشه های آشنای امتحان پس داده بهره گرفته و هنگام تماشای آن ذهن تماشاگر حرفه ای تر سینما را معطوف به نمونه های ما قبل آن می کند.

مهدویان که می‌خواسته با «مرد بازنده» به فیلم نوآر نزدیک شود، تلاش کرده تا به برخی از مولفه های آن نزدیک شود. از فضای بارانی بسیاری از سکانس های خارجی گرفته تا شخصیت های به شدت خاکستری و مهمتر از همه قهرمان تنها و تک افتاده.
.
احمد قهرمان خسته و عاصی فیلم که در لابیرنت پول و قدرت پیش رفته و تم عدالت خواهی فیلم را به عنوان تم اصلی آن تقویت می کند. با پیشرفت داستان، پازل این شخصیت کامل و کامل تر شده و تماشاگر را به هم‌ذات پنداری با احمد وادار می کند.
.
در بین شخصیت های خاکستری هم گرایش نویسندگان کار به خلق تیپ و تیپ-شخصیت بوده و در تعدادی از آنها نیز کاملا موفق نشان داده اند. برای مثال می توان به اردلان و وکیل شرکت مقتول (شهاب) اشاره کرد که این دومی رگه هایی از فم فتال را ولو به شکل سطحی با خود دارد، بخش های مربوط به خانواده احمد، چندان خوب از کار درنیامده و کمرنگ تر شدن آن نیز لطمه ای به کلیت فیلم وارد نمی کند.
.
مهدویان در «مرد بازنده» به لحاظ تکنیکی کاملا مسلط بر ابزار نشان داده و از این لحاظ فیلم به اصطلاح سروشکل داری را تولید کرده است، انتخاب جواد عزتی برای ایفای نقش احمد با توجه به فاصله بیست ساله نقش با عزتی، ریسک بزرگی بوده که این ریسک جواب داده و به خوبی در اختیار روند فیلم قرار گرفته است.

با همه اینها، «مرد بازنده» فیلمی از جنس بدنه سینمای ایران است که به خوبی تماشاگر خود را سرگرم کرده و با رضایت از سالن بیرون می‌فرستد.
  https://cinemaideal.ir/vdch.qnzt23n6vftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما