۰
plusresetminus
از عشق به سینما تا روایت دروغ و پنهانکاری
 
 

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی عصر امروز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در محل برگزاری جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست فرنوش صمدی کارگردان این اثر گفت: «خط فرضی» اولین اپیزود از سه‌گانه‌ای است که قصد ساختنش را داشتم این سه‌گانه درباره دروغ، پنهان‌کاری و مکافات دروغ است. طرح فیلمنامه بعدی تقریباً تمام شده و همچنان محوریت آن زنان هستند.
 
وی درباره داوری نشدن فیلم در بخش کارگردانی و بهترین فیلم در جشنواره فجر بیان کرد: من آدم خوش‌بینی هستم و در بدترین شرایط تلاش می‌کنم آدم خوشبینی باشم. در بخشنامه فجر فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی حضور داشته باشند نمی‌توانند فیلمشان را به نمایش بگذارند که به نظرم این قانون اشتباه است.
 
صمدی افزود: اولین جایی که فیلم باید به نمایش دربیاید جشنواره داخلی است ولی ما نمی‌دانستیم قرار است جشنواره برگزار شود یا نه به همین دلیل تصمیم گرفتیم در جشنواره‌های خارجی به نمایش بگذاریم. به خاطر اینکه در حق بقیه فیلم‌ها اجحاف نشود گفتند فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی حضور داشته باشند در بخش کارگردانی و بهترین فیلم قضاوت نمی‌شوند ولی از امسال می‌توانند در جشنواره حضور پیدا کنند.
 
وی افزود: تمام فیلم‌های کوتاهی که تا حالا ساخته‌ام محوریت اصلی آنها زنان، دروغ و پنهان‌کاری بوده و عمدی در آن وجود نداشته این امر اتفاقی بوده و از قلبم آمده است. من ترجیح می‌دهم به جای ملودرام کردن یک درام درست را تعریف کنم و این را از فیلم‌های کوتاهم گرفته‌ام اما دنیای فیلم کوتاه و فیلم بلند با یکدیگر متفاوت است.
 
این کارگردان تاکید کرد: جشنواره در چنین شرایط سخت و پیچیده‌ای برگزار می‌شود و من کم توانسته‌ام با کسانی که فیلم را دیده‌اند رو در رو صحبت کنم، ولی عده‌ای در اینستاگرام به من دایرکت دادند و گفتند فیلم را دوست داشته‌اند.
 
صمدی درباره نقش مانی حقیقی در مقام مشاور کارگردان بیان کرد: قانونی برای فیلم اولی‌ها وجود دارد که باید کارگردانی به عنوان مشاور کارگردان در فیلم حضور داشته باشد از آنجایی که آدم ریزبین و ایده‌آل گرایی هستم دوست داشتم آقای حقیقی مشاور کارگردان باشد با اینکه می‌دانستم مشغول کار است اما با هم تلفنی صحبت کردیم و راهنمایی‌هایی کردند که برای من دستاورد بزرگی بود ولی او در پروسه دکوپاژ نبود.
 
این کارگردان درباره ادامه انتشار اخبار مربوط به تولید این فیلم، پس از انتشار خبر حضورش در یک جشنواره خارجی هم گفت: جشنواره فجر این قانون را دارد که فیلمساز می‌تواند فیلمش را حتی به صورت راف کات به جشنواره بفرستد. این اتفاق در همه جای دنیا رخ می‌دهد.
 
وی درباره واکنش منفی برخی سایت‌های خارجی نسبت به فیلم هم گفت: همه می‌توانند فیلم را نقد کنند و اشکالی هم ندارد در سایتی بیست منتقد بسیار کاربلد نقد نوشتند و برخی نقدها می‌توانند منفی باشند من فیلمساز هستم و باید همه نقدها را به جان بخرم‌.
 
صمدی درباره نسبت فیلم با واقعیت جامعه امروز گفت: ما آدم‌های زیاد دروغگویی داریم که به ما دروغ زیادی گفتند و ما آنها را بخشیدیم. دروغ کار خوبی نیست ولی ما در زندگی خود دروغ‌های زیادی می‌گوئیم که گاهی برملا می‌شود و گاهی برملا نمی‌شود.
 
این کارگردان تاکید کرد: این قصه بر اساس یک داستان واقعی است که برخی چیزها را تغییر داده‌ام ولی داستان واقعی است شاید برای برخی عجیب باشد که کسی که فرزند خود را از دست داده چگونه می‌تواند چنین رفتاری کند ولی انسان‌ها در شرایط مختلف تصمیم‌های عجیبی می‌گیرند.
 
این کارگردان گفت: حرفم این بود که اگر ما آدم‌ها بیشتر حرف بزنیم، اجازه بدهیم که آدم‌ها خودشان باشند حتماً دروغ‌ها کمتر خواهد بود، نقد من این است که چرا با هم حرف نمی‌زنیم. یکی از دلایلی که فیلم‌های کوتاه من و این فیلمم مورد توجه قرار گرفته، این است که سعی می‌کنم آثارم را ایرانیزه نکنم بلکه فیلم به گونه‌ای باشد که همه آن را بفهمند.
 
من فیلم بلندی به نام «ناپدید شدن» نوشتم که در جشنواره ونیز بود و قصه صدف در «خط فرضی» ادامه همان فیلم است دنباله قصه سارا و حامد «خط فرضی» را هم در اپیزود بعدی می‌بینیم
 
پژمان جمشیدی هم در پاسخ با سوالی درباره علاقمندی خود به نقش‌های کمدی یا جدی بیان کرد: من با نقش کمدی وارد این عرصه شدم. به همین سخت است که به‌عنوان بازیگر کمدی وارد سینما شوی و در ادامه نقش‌های جدی بازی کنی به همین دلیل خیلی وقت‌ها مجبور شدم. نقش‌های کوتاه اینچنینی بپذیرم تا من را باور کنند، در نهایت فیلمنامه‌ای را که دوست داشته باشم با بررسی جوانب انتخاب می‌کنم تفاوتی برای نقش کمدی و جدی قائل نیستم.
 
آزیتا حاجیان بیان کرد: آینده و جامعه متعلق به جوانان است و قطعاً محوریت برای جوانان است نقش‌های درخشان و محوری به ما پیشنهاد نمی‌شود ولی همچنان در این جبهه هستم و فیلمنامه‌ای که چیزی برای گفتن داشته باشد، می‌پذیرم. این طبیعت سن است و چیزی که جامعه می‌پذیرد.
دولتشاهی هم بیان کرد: کاش در سینمایی بودیم که می‌شد از نقش‌های درخشان این افراد هم استفاده کرد.
 
صمدی هم توضیح داد: ثابت شده که هیچ قصه جدیدی وجود ندارد اینکه چگونه به قصه‌های قدیمی بپردازیم مهمتر است من تلاش کردم قصه‌ای را از منظر خودم روایت کنم
 
حاجیان هم در واکنش اظهار کرد: بازی درخشان پژمان را نباید نادیده گرفت. گاهی بی انصاف هستید و نمی‌دانم چرا.
 
جمشیدی هم بیان کرد: اگر کسی من را نشناسند فکر می‌کند زندگی برای من خیلی ارزشمند است، نه دیده شدن و نه زندگی برای من این‌همه ارزشمند نیست که هر کاری برای آن کنم من تا حالا نقد شخصی درباره خودم در طول سال‌هایی که در جشنواره بودم ندیدم. سه روز پیش سر صحنه به من گفتند نقد خوبی درباره حضور تو «شیشلیک» نوشته شده. به محض اینکه آن نقد را خواندم خبر بعدی همان صفحه خبر فوت علی انصاریان بود. این موضوع تلنگری را به من زد پس زندگی آنقدر برای من ارزشمند نیست که برای دیده شدن هر کاری کنم. من فقط خودم
 
فیلم دومی که روز هفتم جشنواره در برج میلاد به نمایش درآمد، «گیجگاه» بود.
 
 
جمشید هاشم‌پور بازیگر فیلم سینمایی «گیجگاه»، عادل تبریزی کارگردان این فیلم را فیلمسازی دانست که سینما جادویش کرده است.
نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی، امشب شنبه ۱۸ بهمن‌ماه پس از اکران فیلم در سالن رسانه‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست عادل تبریزی کارگردان گفت: خوشحالم که این فرصت فراهم شد تا فیلمم دیده شود و خوشحالم که هم نسلان خودم را می‌بینم مهم این است که فیلمم دیده می‌شود نگاه مثبت و منفی نسبت به فیلم به من انرژی می‌دهد.
میر ولی‌الله مدنی تهیه‌کننده هم گفت: قبل از هر چیزی باید از حوزه سلامت تشکر کنیم که اجازه برگزاری جشنواره را دادند. تمام زحمات فیلم بر دوش حنیف سروری بود و بدون او امکان ساخت فیلم نبود.
نادر سلیمانی بازیگر بیان کرد: فیلم روی من خیلی تأثیر مثبت گذاشت شاید باور نمی‌کردم اینقدر خوش‌ساخت شود.
حامد بهداد دیگر بازیگر فیلم بیان کرد: به خانواده عادل تبریک می‌گویم و جا دارد به خاطر اینکه همسرش در این سال‌ها کنارش بوده و کمک کرده او فیلم بسازد و عشقش سینما را ادامه بدهد، از او تشکر کنم. می‌دانم مادر و همسرش خوشحال هستند و از این بابت من هم خوشحالم.
باران کوثری دیگر بازیگر فیلم گفت: دلم می‌خواهد برای لبخند قشنگ علی انصاریان دست بزنید.
بهرنگ علوی بازیگر هم گفت: خوشحالم بعد از چند سال با «گیجگاه» به جشنواره آمدم و از عادل تشکر می‌کنم.
عماد خدابخش دیگر بازیگر این فیلم هم گفت: چیزی که درباره عادل وجود دارد که باعث می‌شود دوست‌داشتنی شود این است که به معنای واقعی عاشق سینماست و فیلم را برای مخاطب می‌سازد.
امید گل زاده طراح چهره‌پرداز بیان کرد: خوشحالم که در این فیلم نقشی داشتم.
علی راد بیان کرد: گیجگاه را نباید به عنوان یک فیلم نگاه کرد باید به عنوان یک اثر هنری نگاه کرد که از بزرگان سینما یاد کرده است.
ارسلان امیری نویسنده هم گفت: نمونه عادل کم است. در سال‌های اخیر کمتر فیلمی دیدم که من را به وجد بیاورد و همه این‌ها از شور عادل تبریزی نشأت می‌گیرد من در این فیلم کوچک‌ترین کمکی کردم اما اثر انگشت عادل در فیلم مشهود است.
جمشید هاشم‌پور بازیگر فیلم که در نشست حضور نداشت، پیام مکتوبی ارسال کرد که حامد بهداد در نشست رسانه‌ای آن را خواند.
در پیام هاشم‌پور آمده بود: عادل تبریزی کارگردان جوان، خوش ذوق و سرشار از انرژی است. او جوان پرشور و پرهیجانی است که سینما او را جادو کرده است. از همان ابتدا که می‌خواست فیلم را بسازد من را در جریان گذاشت و دوست داشتم او را کمک کنم سختی‌هایی به جان خرید در نتیجه «گیجگاه» فیلمی شد بی‌ادعا، گرم، شیرین و قابل احترام. امیدوارم مخاطبان فیلم را دوست داشته باشند.
بهداد در ادامه اظهار کرد: سال‌های زیادی می‌گذرد که ما به یک زبان ملی در سینما رسیده‌ایم به توفیق‌هایی رسیده‌ایم، پر واضح است که چه سیری طی کرده تا به این نقطه برسد این فراز و نشیب‌ها هر برهه از تاریخ را در خود نشان می‌دهد. همیشه مردم در فیلم‌ها به دنبال قهرمان می‌گردند سینما برای توده است. توده می‌خواهد در فیلم‌ها خودش را نشان بدهد چند بازیگر برجسته وجود دارد که مورد تشویق مردم قرار گرفتند و نشاطی به سینما وارد شد، جمشید هاشم‌پور بی شک یکی از آن بازیگرانی است که مردم را به سینما دعوت می‌کند، مردم برای او هورا می‌کشیدند، او یک نماد است و اگر در ذهن عادل سیری طی می‌شود که در نقش بدل آقای هاشم‌پور باشم چه چیزی بالاتر از اینکه حتی در نقش بدل آقای هاشم‌پور باشم.
تبریزی بیان کرد: من بچه شهرستانی فقط کیف پول مادرم را می‌شناختم که پولی کنار بگذارد تا من را به سینما ببرد من از طریق فیلم‌ها تهران را شناختم به یک جامعه‌شناسی شهری از طریق فیلم‌ها رسیدم. از روزی که فیلمنامه را شروع کردم دوست داشتم حمید غلامعلی برای فیلم بخواند هیچ گزینه دیگری نداشتم می‌گفتم یا باید تیتراژ خالی باشد یا باید او بخواند.
وی گفت: زمانی که ایده اولیه «گیجگاه» را داشتم گفتم اگر هاشم‌پور بازی نکند فیلمنامه را بایگانی می‌کنم اما خدا را شکر او قبول کرد. ایده اولیه «گیجگاه» در زمان فیلمبرداری «هفت ماهگی» به ذهنم رسید و همان جا از حامد بهداد قول حضور را گرفتم او بازیگر بسیار هوشمندی هم هست و سکانس‌ها را تحلیل می‌کرد. قرار بود نگار جواهریان در این فیلم بازی کند حتی پیش تولید هم با هم رفتیم ولی چون خارج از کشور بود و درگیر زندگی شخصی شد به سراغ باران رفتم.
وی افزود: هدف ما این بود که فیلمی با سلامت با راهکارهای انسانی بسازیم حس من این است که خانواده می‌تواند با آرامش فیلم بسازد نوستالژیک بودن فیلم لایه پنجم بود، برایم مهم بود که کارکرد انسانی و درستی برای جامعه امروز داشته باشد.
نادر سلیمانی هم توضیح داد: یک سری دوستان عزیز در سینما هستند که کارشان قیچی است و فیلم‌ها را قیچی می‌زنند. آرزوی من این است که روزی برسد که کارگردان وقتی فریم به فریم فیلم را می‌بیند، حسش را به مخاطبان انتقال بدهد و چیزی از آن فرم‌ها کم نشود.
بهداد بیان کرد: آرزویم این است که فیلم‌ها بفروشند، حال مردم خوب باشد، این همه خشم و مرارت نباشد. هرکسی سهمی در سینما ایجاد کرده آنچه که برای من مهم است این است که همه ما در کنار هم رشد کنیم و وظیفه خودمان را انجام بدهیم.
تبریزی درباره پیش‌بینی‌اش از نظر داوران درباره فیلم اظهار کرد: حس من این است که در بازیگری فیلم نامزد شده‌ایم.
بهداد درباره اینکه بعد از «دل» آیا می‌تواند با «گیجگاه» دوباره به اوج برسد یا نه، توضیح داد: پاسخ نمی‌دهم نه از سر بی احترامی بلکه به خاطر اینکه خودم هم این سوال را دارم شاید با فیلم‌های بعدی بتوانم بهتر پاسخ بدهم.
تبریزی با بیان اینکه یاد زاون قوکاسیان به خیر، اظهار کرد: هیچ فیلمی در تاریخ سینمای ایران وجود ندارد که مادرم دستم را نگرفته باشد و من را برای تماشا نبرده باشد، اگر مادرم نبود این عشق به سینما را نداشتم‌. همه فیلم‌ها را با مادرم دیده‌ام دستیاری در سینما زیاد کرده‌ام یک نفر به من گفت یاد بگیر و یادداشت کن که او مسعود کیمیایی بود.
 
  https://cinemaideal.ir/vdcd2f0f6yt0j.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما