۰
plusresetminus
از عروس تا آتابای

«نیکی کریمی» یک ستاره:

«نیکی کریمی» یک ستاره:
.
ستاره شدن را می توان درصدر فهرست آرزوهای یک بازیگر فارغ از مرزهای جغرافیایی قرار داد که به خودی خود اتفاقی پیچیده و تابع چندین فاکتور است. بازیگر برای رسیدن به این مرحله کار نسبتا سختی را پیش روی خود دارد اما برای ستاره ماندن نیاز به تلاشی چندین برابری دارد، سینمای ایران و بازیگرانش نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به همین خاطر هم جمع ستاره های سینمای ایران در سال های پس از انقلاب که بیش از یک دهه جایگاهشان را حفظ کرده اند، از انگشتان دو دست فراتر نمی رود.
.
«نیکی کریمی» که امروز پنجاه ساله می شود، یکی از شاخص ترین آنها است که در سینمای بی ستاره دهه شصت ایران با فیلم «عروس» ساخته بهروز افخمی و در نوزده سالگی به دومین ستاره این سینما تبدیل شد.
.
کریمی خیلی زود به بازیگری پرکار تبدیل شده و جلوی دوربین فیلمسازان مطرحی همچون: داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و ابراهیم حاتمی کیا رفت. او تلاش زیادی به خرج داد تا به تکنیک های بازیگری نیز مسلط شود که حاصل آن را می توان در فیلم های «سارا» و «پری» مشاهده کرد. بخش مهمی از فیلم های او که تا پایان دهه هفتاد همچنان پرکار بود، فروش های بالایی نداشته و جز چند استثنا به فیلمی رکوردشکن در کارنامه وی برخورد نمی کنیم. اما کریمی همچنان شمایل ستاره گونه خود را حفظ کرده و مورد توجه بخشی از مخاطبان بدنه سینمای ایران قرار می گرفت.
.
نیکی کریمی در دهه هشتاد حتی پرکارتر از دهه هفتاد ظاهر شد و در همان سالها به سمت فیلمسازی رفته و پس از تجربه همکاری با عباس کیارستمی در فیلم «ABC آفریقا» و ساخت مستند «داشتن یا نداشتن» اولین فیلم بلند خود را با عنوان «یک شب» کارگردانی کرد و پس از آن چهار فیلم دیگر هم ساخت که همگی آنها نیز رگه های پررنگی از ملودرام را با خود داشته و نگاه زنانه ظریفی در بطن آن به چشم می خورد.
.
ملودرام عاشقانه «آتابای» که ماه آینده به نمایش در خواهد آمد، پرش بلند کریمی در مقام کارگردان محسوب می شود. به ویژه آن که فیلم در منطقه آذربایجان گذشته و دیالوگ ها هم به زبان ترکی است و شاهد بازی های درخشانی هم در این فیلم از بازیگران آن به ویژه جواد عزتی، هادی حجازی فر و سحر دولتشاهی هستیم.
.
نیکی کریمی در طی بیش از سه دهه حضورش در سینمای ایران در مقام بازیگر، توانسته خود را در سطح اول آن نگه داشته و به موازات فیلمسازی همچنان جلوی دوربین هم حضور داشته باشد، و در «آتابای» به خوبی توانسته از وجه بازیگر بودن خود جدا شده و به یک فیلمساز توانا تبدیل شود.
سپیده خان محمدپور https://cinemaideal.ir/vdce.z8zbjh8ef9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما