۰
plusresetminus
محسن امیریوسفی بیان کرد: در آینده‌ای که هیچ یک از ما دیگر زنده نیستیم، اگر اشخاصی بخواهند مروری بر تاریخ مملکت داشته باشند، فیلم کوتاه یکی از بهترین اسناد تاریخ اجتماعی به شمار می‌آید و خوشحالم که فیلمسازان سینمای کوتاه برخلاف فیلمسازان فیلم‌بلند، همچنان جسورانه فیلم می‌سازند.
سینماگران فیلم کوتاه جسورانه‌تر فیلم می‌سازند

به گزارش ایسنا، این نویسنده و کارگردان سینما درباره حضور فیلم‌های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی معتبر گفت: به اعتقاد من مقوله فیلم کوتاه، با دیگر بخش‌های سینما تفاوتی ندارد. حضور فیلم‌های کوتاه ایرانی نظیر آثار مستند، انیمیشن و فیلم‌های بلند داستانی اتفاقی مهم و شایان توجه است. 
او ادامه داد: شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی به این دلیل مهم است که مخاطبان آن جشنواره‌ها به تماشای یک فیلم ایرانی می‌نشینند و پیدا کردن مخاطب در هر گوشه‌ای از جهان، رسالت فیلم‌ها می‌تواند باشد. ضمن این که حضور آثار کوتاه در رویدادهای مختلف جهانی به لحاظ اعتبار جهانی جشنواره‌ها و گرفتن جوایز مختلف، می‌تواند برای سینمای ایران اعتبار و جایگاه بهتری نیز به همراه بیاورد.
امیر یوسفی عنوان کرد: البته که تعداد جشنواره‌های معتبر در حوزه فیلم کوتاه، به بیش از 10 جشنواره در سطح جهانی نمی‌رسد، اما به اعتقاد من جدای از اعتبار جشنواره‌ها و این که حضور فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌های معتبر، اتفاقی بسیار خوب برای سینمای ایران به شمار می‌رود، حضور آثار کوتاه ایرانی در جشنواره‌های کم‌اعتبار نیز بازهم اتفاقی خوب است. چون اعتبار یک فیلم به میزان تاثیرگذاری آن در گذر زمان بستگی دارد و جشنواره‌ها تنها اعتباری موقت به آثار می‌بخشند. جشنواره‌ها ویترین عرضه فیلم ها هستند و از این منظر مهم و تاثیرگذارند اما نباید هدف فیلمساز باشد.
 
کارگردان «آتشکار» ادامه داد: فیلم‌های کوتاه ایرانی، از دهه‌های پیش با تمامی افت و خیزهایش حضور موثری در جشنواره‌های بین‌المللی داشته‌اند و همواره این فرمول وجود دارد که در طول سال چند اثر کوتاه به جشنواره‌های معتبر راه پیدا کنند و چنین اتفاقی مرهون تلاش‌ فیلمسازان فیلم کوتاه است. موفقیت‌های فیلم‌های کوتاه در چند دهه گذشته کم از موفقیت‌های فیلم‌های بلند نداشته و این یک دستاورد است. 
کارگردان فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» درباره «اسکارکوالیفاید» شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز گفت: این اتفاق، موفقیت بزرگی است که فیلم برگزیده مسابقه بین‌الملل به آکادمی اسکار معرفی خواهد شد و تاثیر اولیه چنین اتفاقی برای خود جشنواره است که اعتبار آن را افزایش می‌دهد. 
او ادامه داد: اما در حوزه ساخت فیلم کوتاه چنین امتیازی تعیین کننده نیست چراکه فیلمسازان فیلم کوتاه در اقصا نقاط ایران همچنان به بهترین شکل ممکن مشغول به ساخت و تولید آثار خود هستند. البته درنهایت چنین رخدادی می‌تواند انگیزه‌بخشی کرده و اشتیاق بیشتری برای فیلمسازان فیلم کوتاه به همراه بیاورد.
امیریوسفی درباره تاثیر ویروس «کرونا» بر روند تولید و اکران آثار سینمایی گفت: تاثیر شیوع ویروس «کرونا» بر ساخت فیلم‌های بلند داستانی نیز مشهود بوده است. چراکه آثار سینمایی نیاز به اکران در سینما دارند و چنین اتفاقی به شدت به بدنه سینمای بلند ضربه زد. اما خوشبختانه بحث اکران آنلاین مطرح شد و هم فیلم‌های بلند و هم آثار کوتاه به صورت برخط اکران شدند.
رییس کانون کارگردانان خانه سینما خاطر نشان کرد: در این مدت دیدیم که آثار کوتاه تا چه حد می‌توانند از فضای مجازی برای دیده شدن بیشتر بهره بگیرند. در زمینه ساخت فیلم‌ها نیز شرایط تولید آثار کوتاه باعث شد که جریان آن راحت‌تر از دیگر حوزه‌ها مثل فیلم بلند یا سریال، روی روال باشد. فکر می‌کنم که فیلم‌های کوتاه می‌توانند جای خود را به خوبی در بستر اکران آنلاین و پلت‌فرم‌ها باز کنند.
 کارگردان فیلم کوتاه «کاروان» (برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم سینمای جوان در سال ۸۱) در پایان گفت: در زمانی که هیچ یک از ما دیگر زنده نیستیم اگر کسانی بخواهند مروری بر تاریخ تصویری مملکت ما داشته باشند، حوزه فیلم کوتاه یکی از بهترین اسناد تاریخ اجتماعی به حساب می‌آید چون خوشحالم که فیلمسازان سینمای کوتاه ایران برخلاف فیلمسازان فیلم‌بلند، همچنان جسورانه فیلم می‌سازند.
سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است. https://cinemaideal.ir/vdcj.ievfuqe8ysfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما