۰
plusresetminus
در اعتراض به ندادن پروانه نمایش و حذف «علت مرگ نامعلوم» از فجر؛

مجید برزگر: سینمای ایران تا کی باید تاوانِ برداشت‌های شخصی و نگاه‌های از بالا به پایین را بدهد

مجید برزگر: سینمای ایران تا کی باید تاوانِ برداشت‌های شخصی و نگاه‌های از بالا به پایین را بدهد

فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به تهیه کنندگی #مجیدبرزگر و کارگردانی علیزرنگار که پیش از این تقاضای حضور در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر را داشت با حذف این اثر از سوی دبیرخانه جشنواره چهلم فیلم فجر و صادر نشدن #پروانهنمایش مواجه شد. 
.
با اعلام اسامی آثار راه یافته به این رویداد، علی زرنگار کارگردان فیلم طی یادداشتی نسبت به این اتفاق اعتراض کرد. او در متن خود تاکید کرده بود که این فیلم رای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را داشت ولی با دخالت افرادی خارج از هیات انتخاب از جشنواره حذف شد. همچنین بهروز افخمی از اعضای هیات انتخاب فجر نیز در گفتگو با تلویزیون اعلام کرد که این فیلم یکی از سه فیلم برتر هیات انتخاب بوده است ولی به آن پروانه نمایش نداده اند.
.
درنهایت دیشب لیست نهایی شده فیلم های بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر بر اساس فیلم هایی که نسخه نهایی خود را به دبیرخانه رساندند، اعلام شد و نام «علت مرگ: نامعلوم» در این لیست نبود. 
.
مجید برزگر تهیه کننده فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار درباره حذف این فیلم از چهلمین جشنواره فیلم فجر و صادر نشدن پروانه نمایش آن عنوان کرد: «تردیدی ندارم که شورای پروانه نمایش با کج سلیقگی و بدفهمی فرصت دیدن یکی از متفاوت ترین و بهترین فیلم های امسال سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر را گرفت.

روشن است که به این وضعیت اعتراض دارم و به عنوان یک هشدار و اخطار به محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی اعلام می کنم این شیوه بازبینی و کنکاش در فیلم ها و الصاق برداشت های شخصی و بی ربط به آثار سال هاست نفس های این سینما را به شماره انداخته است.

با رویه در پیش گرفته شده دیگر نه پروانه ساخت و نه شوراهای مربوطه قابل اتکا نیستند. نمی دانیم فیلمی که در چهار سال گذشته سه بار و از سه شورای مختلف همان سازمان سینمایی پروانه ساخت گرفته است چطور در شورای پروانه نمایش غیرقابل نمایش اعلام می شود.
«علت مرگ: نامعلوم» فیلمی است که به اتفاق آرا در کمیته انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر جزو ۳ فیلم اول اعلام می شود، چطور و بر چه مبنایی کنار گذاشته می شود؟ ما هنوز نمی‌دانیم خطِ قرمزهای این سینما کجاست؟ در تمام دو هفته گذشته مدام پیگیر بودیم و دریغ از یک جواب یا یک فرصت گفتگو.
.
هر داستانی بسازید به گروهی برمی‌خورد یا لااقل می توانند هر تعبیر و یا بهتر بگویم سوءتعبیری داشته باشند و حالا که قدرت دارند می توانند جلوی فیلم، جلوی استعداد، انگیزه، انرژی و سرمایه هایی که ذات شان سینماست را بگیرند و انگار تنها چیزی که مهم نیست، سینماست.
.
جشنواره ها دست کم فرصتِ نمایش های حداقلی فیلم ها برای مخاطبانِ جدی تر سینما و داوری، مقایسه و حضور آثار متفاوت در سینماست و جشنواره فیلم فجر هم برای فیلم هایی است که به لطف همین سلیقه ها دیگر جایی در اکران عمومی ندارند.
.
من دیگر آثار جشنواره را ندیده ام، اما تردیدی ندارم «علت مرگ: نامعلوم» می توانست و می تواند مخاطب جدی سینمای ایران را به نسل جدید و به سینمای جدیدِ ایران امیدوار کند. به هر حال این فیلم دیده خواهد شد و در چشم اندازی عادلانه تر داوری خواهد شد اما نمی دانم سینمای ایران تا کی باید تاوان این برداشت های شخصی و نگاه های از بالا به پایین را بدهد.»
.
عکس از پیام صادقی است. https://cinemaideal.ir/vdcj.oevfuqea8sfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما