۰
plusresetminus
«خاتون»؛ روایتی جذاب از یک داستان عاشقانه
  • این روزها و به موازات راه افتادن چرخ اکران سینماها، سریال های مختلفی در حال پخش از پلتفرم های مختلف است که هر یک به فراخور قصه خود موفق به جذب مخاطبانی شده اند، از میان آنها، «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان که قصه ای عاشقانه در دل ایران اشغال شده شهریور بیست را روایت می کند، در نیم فصل نخست خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

    یک سریال برای آن که بتواند مخاطب امروزی که حجم زیادی از فیلم و سریال را پیرامون خود می بیند، نیازمند قصه ای جذاب و فیلمنامه ای حساب شده و کلاسیک است که «خاتون» از این لحاظ در وضعیت خوبی به سر می برد.

    پاکروان در قسمت نخست به معرفی موجز خاتون بختیاری و شوهرش شیرزاد ملک و جنس رابطه شان پرداخته و سپس خیلی زود سراغ نقطه عطف نخست می رود. جایی که این خانواده خوشبخت با حمله روس ها به گیلان و اشغال رشت توسط آنها مواجه می شود.

    در این بخش، پاکروان تعمدا از نمایش جنگ و خونریزی های ناشی از آن پرهیز کرده و به تاثیر هولناک آن روی آدم ها و رابطه شان می پردازد، از آدم های وطن پرستی همچون: سرتیپ آریا، پروین و اخوان تا خائنینی همچون: سرهنگ سنگری؛ در عین حال بیشتر تمرکز روی خاتون و همسرش است که این دومی اجبارا به همکاری با روس ها وادار شده اما در ادامه لایه های دیگری از خود که به شدت خاکستری است را به نمایش می گذارد.

    در طرف دیگر، «خاتون» شمایل یک قهرمان کلاسیک را پیدا کرده و کنشمندی اش مخاطب را به سمت او کشانده و به همذات پنداری وادار می کند. فرار او از رشت به تهران، فرصت خوبی را در اختیار کارگردان برای ایجاد تعلیق قرار داده و در عین حال پای شخصیت های فرعی جذابی همچون: «قدرت» با بازی درخشان عاطفه رضوی و «رضا فخار» با بازی میرسعید مولویان را به قصه باز می کند. به خصوص دومی که در فصل بعدی به یکی از شخصیت های کلیدی کار تبدیل خواهد شد.

    «خاتون» به لحاظ بصری، یکی از چشم نوازترین سریال های تولید شده در پلتفرم های داخلی است که بخش مهمی از آن به دکوپاژ فیلمنامه و بخش دیگر آن به فیلمبردار درجه یکی به نام هومن بهمنش بازمی گردد.

    «نگار جواهریان» برای ایفای نقش خاتون فوق العاده است و با پیشرفت داستان، بازی اش کاملا در خدمت قصه بوده و در ادامه به یکی از ستون های اصلی سریال تبدیل می شود.

    سریال خاتون در پایان قسمت هشتم، قصه خود را جای درستی تمام کرده و تعلیق مناسبی به آن بخشیده که تماشاگرانش را مشتاق تماشای ادامه آن نگه می دارد./س.محمد‌پور

  •  
https://cinemaideal.ir/vdce.e8zbjh8ee9bij.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما