چند روزی است بازار گمانهزنیها درباره انتخاب نماینده ایران برای اسکار 2026 داغ شده است. عدهای معتقدند «پیرپسر» اکتای براهنی گزینه سینمای ایران برای اسکار خواهد بود و عدهای دیگر «زن و بچه» را اثر موجهی برای این رقابت میدانند. از سوی دیگر به نظر برخی، سینمای ایران نهایتا گزینهای عجیب معرفی میکند و همه را غافلگیر خواهد کرد.
کارگردان فیلم «غیبت موجه» که پس از چند سال توقیف به اکران درآمده است، میگوید: اجحافی که در حق این فیلم شده، چهار سال قرار گرفتن در محاق بوده و الان هم که در کنار فیلمهای پرزرق و برق اکران شده به حاشیه رانده میشود.
یک سینمادار گفت: «پس از جنگ ۱۲ روزه، اکران فیلمی غیرکمدی همچون «پیر پسر» که مدتها فیلم خوبی در این زمینه نداشتیم، باعث شد موج خوبی از مخاطبان روانه سینما شود و در ادامه آن هم با اضافه شدن "زن و بچه" و "مردعینکی" این استقبال بیشتر شد.»
ناتالی پورتمن، بازیگر برنده اسکار با انتشار مجموعهای از استوریهای اینستاگرامی، اعتراضات ضدجنگ در اسرائیل را بازتاب داد و از دنبالکنندگان خود خواست برای کمکهای بشردوستانه به مردم غزه کمک مالی کنند.
نخستین برنامه «فیلمپژوهی» با بررسی فیلم «اژدها وارد میشود» ساختهی مانی حقیقی، توسط انجمن مدرسان سینما و با همکاری خانه هنرمندان ایران، در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
پنجمین برنامه از «سینمای ایران برای وطن» با نمایش نسخه مرمتشده فیلم «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی و برگزاری نشست این فیلم با حضور داریوش ارجمند و هارون یشایایی در موزه سینما برگزار شد.
جیمز کامرون هنوز به ساخت فیلم «ارواح هیروشیما» که قرار بود پروژه بعدی او خارج از دنیای «آواتار» باشد، متعهد است اما به تازگی شیفته یک کتب به نام «شیاطین» شده است.
گفتگوی حسن فتحی درباره تبلیغات ۴ میلیاردی «ازازیل»، استفاده از کارگردانان کمتر شناخته شده، نبود نقد تکنیکی و فرمی «تاسیان» و پاسخ رامبد جوان به قیاس عروسکها نکات مهم خبری این هفته هستند.