کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به کارگردانی مصطفی تقی زاده

«حرفه ای»: روایت یک جنایت با دقت

18 دی 1400 ساعت 20:57

بخش مهمی از سریال های تولید شده در شبکه نمایش خانگی را ملودرام تشکیل می دهند.



بخش مهمی از سریال های تولید شده در شبکه نمایش خانگی را ملودرام هایی تشکیل می دهند که قصه خود را حول محور چند خانواده تعریف کرده و به مرور رگه هایی از ژانر جنایی-معمایی را وارد آن می کنند و عموما هم در جلب نظر مخاطب موفق بوده‌اند.
.
سریال «حرفه ای» به کارگردانی مصطفی تقی زاده از جمله این آثار است و در قسمت‌های نخست به روابط میان کیوان که پس از ازدواج با رویا به مدیریت کارخانه او رسیده و خانواده اش پرداخته و داستانک هایی را کلید می زند که در ادامه هر یک از آنها به موازات قصه اصلی پیش می روند.
.
برای مثال می توان به قصه سهیل و تلما در کنار داستانک مربوط به کامران و دله دزدی هایش از کارخانه اشاره کرد و سیامک را می توان برگ برنده نویسنده کار برای پیشبرد داستان و جذاب تر شدن آن به حساب آورد: آدمکشی خونسرد و مرموز که خود را به سینا نزدیک کرده و از او برای ردگم کردن در ماجرای قتل کیوان و رویا بهره می برد.
.
سریال هایی از این جنس در هر قسمت نیاز به یک نقطه عطف برای بالا بردن منحنی تنش و ترغیب تماشاگر برای تماشای قسمتی بعدی دارد که از این حیث تقی زاده نسبتا موفق عمل کرده است. برای مثال می توان به مهمترین نقطه عطف هفت هشت قسمت نخست که چیزی جز کشته شدن کیوان و رویا نیست، اشاره کرد.
.
تقی زاده در این بخش به سبک آثار معمایی فرضیه هایی را طرح کرده و ذهن تماشاگران خود را به این سو و آن سو می کشد که نمونه آن را در گمانه زنی ها پیرامون حضور سهیل در خانه برادرش در شب حادثه شاهد هستیم، او در «حرفه ای» تلاش کرده تا از اصول ثابت آثار پلیسی-معمایی سود جسته و با تکیه بر آن کارش را پیش ببرد. به همین خاطر ریتم بالایی به قصه بخشیده و از پلان های خردشده نیز سود جسته است.
.
او در انتخاب بازیگرانش دست به ریسک زده و از #سیروان_خسروی در نقش سیامک که ستون کار به حساب می آید، سود جسته است. اندک بودن دیالوگ های سیامک، خسروی را به سمت درونی تر کردن بازی اش سوق داده و اندک بودن دیالوگ ها نیز به او در این امر کمک شایانی کرده است. #سارا_بهرامی هم در نقش تنها دختر خانواده تقریبا همان بازی همیشگی را ارائه کرده و تلاش چندانی برای متفاوت شدن به خرج نداده است؛ درست برخلاف ثانی فر که به شخصیت خاکستری کامران عمق بخشیده و آن را به یکی از باورپذیرترین شخصیت های کار تبدیل کرده است.

«حرفه ای» به عنوان سریالی جنایی-معمایی در چند قسمتی که از آن پخش شده، با شیب ملایم یک سیر صعودی داشته و می تواند در قسمت های آینده برگ برنده های دیگری را رو کند.
 


کد مطلب: 1728

آدرس مطلب :
https://www.cinemaideal.ir/note/1728/حرفه-روایت-یک-جنایت-دقت

سینماایده‌آل
  https://www.cinemaideal.ir