کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پرونده اکران 1401 بسته شد؛

رونمایی از 10 فیلم پرمخاطب سال

25 اسفند 1401 ساعت 10:34

پرونده اکران سال ۱۴۰۱ با رکوردشکنی یک فیلم و فروش ۴۱۳ میلیاردی با ۱۳,۴۸۰,۶۸۰ نفر مخاطب در تهران و شهرستان‌ها بسته شد.


پرونده اکران سال ۱۴۰۱ با رکوردشکنی یک فیلم و فروش ۴۱۳ میلیاردی با ۱۳,۴۸۰,۶۸۰ نفر مخاطب در تهران و شهرستان‌ها بسته شد.


به گزارش سینماایده آل؛ با ورود فیلم های ویژه اکران نوروز به چرخه نمایش سینماهای سراسر کشور، پرونده اکران سال ۱۴۰۱ با نمایش حدود پنجاه فیلم بسته شد. البته از میان فیلم های سبد اکران امسال آثاری چون «خط استوا» که اولین فیلم اکران ۱۴۰۲ محسوب می‌شود، «پالتو شتری»، «ملاقات خصوصی»، «بخارست» و چند فیلم دیگر قرار است همچنان به نمایش خود در سالن‌های سینما ادامه دهند.

با بروز ناآرامی‌های اجتماعی در نیمه دوم سال، فروش فیلم ها نیز تحت تاثیر قرار گرفت و برای چند ماه آمارهای ارائه شده از میزان حضور مخاطب در سالن های سینما روند کاهشی را نشان می داد اما در کل، سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ بر اساس داده‌های سمفا در مجموع فروشی بالغ بر ۴,۱۳۳,۱۸۵,۸۹۷,۴۳۸ ریال را ثبت رساند.

این میزان از فروش طی ۶۲۶,۴۷۸ سانس و باحضور ۱۳,۴۸۰,۶۸۰ نفر مخاطب در سالن‌های سینمای سراسر کشور به دست آمد که از مخاطبان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ با شرایط خاص کرونایی‌، بالاتر بوده است.

طبق آمارهای ارائه شده، ۱۰ فیلم پر فروش سال به ترتیب شامل «انفرادی» و «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی، «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی، «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش، «علفزار»به کارگردانی کاظم دانشی، «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد، «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس می‌شود که البته اکران «پسر دلفینی»، «لوپتو» به صورت محدود و «ملاقات خصوصی» ادامه دارد.

نکته جالب در میان فیلم های این فهرست این است که کارگردان هر دو فیلم برتر در میان آثار پر فروش سال، سید مسعود اطیابی بوده است و دو فیلم یعنی «انفرادی» و «بخارست» در مجموع بیش از صد میلیارد تومان فروش داشته است. در واقع اطیابی برای کسب عنوان برتر در این رده  تنها با خودش به رقابت مشغول بوده است!

نکته دیگری که با مشاهده این فهرست قابل برداشت است این است که همچون سال های گذشته مخاطبان سینمای ایران به فیلم های کمدی اقبال بیشتری نشان می دهند و ساخت چنین فیلم هایی برای تهیه کنندگان راه کم‌دردسرتری برای بازگشت سرمایه به حساب می آید.

موضوع دیگر که شاید بتوان به عنوان یکی از دلایل موقیت فیلم های کمدی در سبد اکران به آن اشاره کرد، بکر بودن این فیلم‌ها است، به این معنا که عموم این آثار در جشنواره فیلم فجر ارائه نمی‌شوند و تماشای آن‌ها برای مخطبان سینما با نوعی کنجکاوی همراه است.

همچنین سبد اکران سال ۱۴۰۱ از بابت تنوع ژانری نیز قابل ملاحظه بود. در کنار فیلم های کمدی و ملودرام های اجتماعی که جریان غالب سینمای ایران را تشکیل می دهند، در این سال (فارغ از میزان جذب مخاطب) آثاری چون «شین» در ژانر معمایی و وحشت، «پسر دلفینی»، «دلفینی»، «بام بالا»، «تورنادو۲» و… به عنوان فیلم‌های کودک و نوجوان، و «روز صفر» در گونه حادثه‌ای و اکشن، «بیرو» در ژانر ورزشی و «رویای سهراب» در ژانر زندگینامه‌ای به روی پرده رفتند که وجود این تنوع در میان آثار اکران شده توانست مخاطبان مختلف با سلایق متفاوتی را با خود همراه کند.

همانطور که اشاره شد وجود ناآرامی‌های اجتماعی که از اواخر فصل تابستان آغاز شد را نباید در بررسی میزان فروش فیلم‌های سینمای ایران در سال جاری نادیده گرفت، چراکه وجود چنین رخدادی شرایط بسیار پیچیده‌ای را در معادلات اکران به وجود آورد و سازمان سینمایی را نیز مجبور به واکنش در راستای حمایت  از فیلم‌های کرد. برای مثال قرار بر این شد تا برای جلوگیری از متضرر شدن سرمایه گذاران بخش خصوصی که آثارشان را با هزینه های هنگفت به تولید رسانده بودند، فیلم ها برای مدت طولانی تری روی پرده باقی بمانند و از برخی مزایای مربوط به حوزه تبلیغات نیز برخوردار شوند.

باید منتظر ماند و دید فیلم های در نظر گرفته شده برای اکران نوروز و عید فطر در سال ۱۴۰۲ تا چه اندازه می توانند با اقبال مخاطب رو به رو شوند و شروع ماراتن نمایش فیلم در سال جدید چگونه رقم خواهد خورد.

منبع: صبا


کد مطلب: 3316

آدرس مطلب :
https://www.cinemaideal.ir/news/3316/رونمایی-10-فیلم-پرمخاطب-سال

سینماایده‌آل
  https://www.cinemaideal.ir