کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علی سرتیپی:

وضعیت سینما از دوران جنگ ایران و عراق بدتر است

3 بهمن 1401 ساعت 13:02

علی سرتیپی معتقد است سینمای ایران بحرانی‌ترین شرایطش را نسبت به 40 سال گذشته از سر می‌گذراند و حتی وضعیت از دوران جنگ و موشک‌باران هم بدتر است.


علی سرتیپی تهیه‌کننده، پخش‌‌کننده، مدیرعامل پردیس سینمایی «کوروش» در گفت‌وگو با اعتماد به متضرر شدن سینما و اهالی فرهنگ در شرایط فعلی اشاره کرده و گفته ضررها از هرسو متوجه سینماست.
سرتیپی بحران امسال سینما را بدترین نمونه از ابتدای انقلاب ارزیابی کرده و گفته: «به جرات می‌توانم بگویم در 40 سال گذشته چنین بحرانی را در سینما تجربه نکردیم یا حداقل من به خاطر ندارم. در زمان جنگ و مشکلات فراوانی که کشور داشت، سینما همچون دیگر بخش‌ها فعالیت داشت و کار خود را می‌کرد. بمباران بود اما مردم به سینما می‌رفتند. موشک به خیابان‌ها اصابت می‌کرد ولی مردم جلوی سینماها صف می‌بستند و از فیلم‌های «تاراج»، «عقاب‌ها»، «سناتور»، «گل‌های داوودی» و ده‌ها فیلم دیگر استقبال می‌کردند. این را همه می‌دانیم که در شرایط ملتهب جنگ «اجاره‌نشین‌ها» مخاطب زیادی را به سینما کشاند که همان تعداد مخاطب با قیمت بلیت امروز یک رکورد برای سینما به شمار می‌آید. در نتیجه خیر. من هیچ زمانی سینما و اساسا فرهنگ را به لحاظ اقتصادی تحت فشار ندیده بودم.»
علی سرتیپی به عنوان تهیه‌کننده فیلم «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی را در نوبت اکران دارد.
او به این نکته اشاره کرده که در کشور ما همه مشکلات و اتفاق‌ها به نحوی روی فروش سینما و به طور کلی هنر تاثیر می‌گذارند و توضیح داده: «وقتی هوا آلوده است، مردم با خودشان می‌گویند «چه کار کنیم؟ پس سینما نمی‌رویم.» وقتی مردم در کشور اعتراض دارند و ناآرامی به وجود می‌آید، مردم می‌گویند «چه کار کنیم؟ پس سینما نمی‌رویم.» وقتی هوا سرد و یخبندان است، مردم با خودشان می‌گویند «چه کار کنیم؟ پس سینما نمی‌رویم.» وقتی مردم حال‌شان بد است با خودشان می‌گویند «چه کار کنیم؟ پس سینما نمی‌رویم.» در حالی که هیچ‌کس توجه نمی‌کند که حضور در سالن سینما و فیلم مناسب با سلیقه دیدن چقدر باعث روحیه‌بخشی و امیدواری می‌شود.»
سرتیپی وضعیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید فیلم‌ها را هم نگران‌کننده دانسته و گفته: «یکی از بحران‌های جدی در سینما همین موضوع است که سرمایه‌گذار خصوصی به‌شدت در سینما کم شده. کسی ریسک سرمایه‌گذاری نمی‌کند از آن طرف هزینه‌های تولید و سینماداری افزایش پیدا کرده. خلاصه کنم با کلاف پیچیده‌ای در سینما مواجه‌ایم که کار را برای همه بخش‌ها سخت کرده است. از طرفی نگرانی‌ای که وجود دارد برای سینماهای تک‌سالنه که بعضی تغییر کاربری می‌دهند یا تعطیل می‌کنند یا نیروهای‌شان را مرخص می‌کنند همین می‌شود تعداد سالن‌های سینما کم می‌شود.»
«شهرک» ساخته علی حضرتی دیگر فیلم علی سرتیپی در مقام تهیه‌کننده است که هنوز اکران عمومی نشده است.
او تاکید کرده که با تحریم فرهنگ و هنر، گشایشی ایجاد نمی‌شود: «من هیچ تحریمی را قبول ندارم. اصلا متوجه نمی‌شوم چرا اهالی سینما نباید کار کنند؟ چرا فرهنگ و‌ هنر را باید تعطیل کرد؟ چرا بخش عظیمی از کسانی که در این حرفه نان می‌خورند، نباید کار کنند؟ وقتی شعار تحریم می‌دهیم، به آدم‌هایی که امورات‌شان از طریق فرهنگ و هنر می‌گذرد فکر نمی‌کنیم؟ افرادی که شعار تحریم می‌دهند، خودشان سر کار نمی‌روند؟ شغل‌شان را رها کرده‌اند؟ باور کنید این فقط حرف من نیست؛ همه عوامل سینما از این تحریم‌ها ناراضی هستند که جوی علیه‌شان به وجود آمده که انگار هنر از فعالیت بایستد، مشکلات کشور حل می‌شود. آخر این چه تفکر اشتباهی است! اصلا کسی به این فکر می‌کند که هنرمند باید اجاره‌خانه بدهد؟ خودش هیچ، باید خانواده‌اش را به لحاظ اقتصادی اداره کند. این خرج از کجا تامین می‌شود؟»
او در نهایت اصلی‌ترین بحران حال حاضر سینما را هزینه‌های بالای تولید فیلم دانسته و تاکید کرده: «اصلی‌ترین بحران سینما در حال حاضر به نظر من بحران هزینه‌های بسیار بالای تولید فیلم است که این به صورت زنجیره به همه بخش‌ها سرایت می‌کند. یعنی وقتی هزینه تولید بسیار بالا باشد، هزینه پس از تولید و در مرحله بعد پخش فیلم هم بالا می‌رود. امروز هزینه سالن‌داری بسیار زیاد است. از طرفی به طرز عجیبی سینما با مسائل سیاسی آغشته شده و این باعث شده است که سینما از دو جهت ضربه بخورد و آسیب ببیند که این در طول حیات سینما در ایران کم‌سابقه است.»
علی سرتیپی به عنوان تهیه کننده فیلم‌های «ستاره بازی»، «عروسی مردم» و «شهرک» را در نوبت اکران دارد . او او به عنوان سرمایه‌گذار تابستان امسال فیلم «تی‌تی» روی پرده سینماها رفت.
 


کد مطلب: 3120

آدرس مطلب :
https://www.cinemaideal.ir/news/3120/وضعیت-سینما-دوران-جنگ-ایران-عراق-بدتر

سینماایده‌آل
  https://www.cinemaideal.ir