کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره «ملاقات خصوصی»

یک عاشقانه جذاب

16 بهمن 1400 ساعت 20:09

«ملاقات خصوصی» محبوب‌ترین فیلم جشنواره چهلم فجر تا روز ششم است.



بخش مهمی از تولیدات سالیانه سینمای جهان را فیلم های عاشقانه ای تشکیل می دهند که قواعد و مولفه های ملودرام در تاروپود آن نفوذ کرده است. در سینمای ایران که ژانر غالبش ملودرام به حساب می آید، گاها ملودرام های عاشقانه به چشم می خورد که «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس یکی از تازه ترین آنها است که نمایش موفقی هم داشت.
.
شمس که  ملاقات خصوصی نخستین فیلم بلند سینمایی اش به حساب می آید، قصه خود را با تمرکز روی قهرمانش (پروانه) آغاز کرده و تماشاگران خود را با او همدل و همراه می کند. کاری که یک فیلمنامه شخصیت محور مقید به انجامش بوده و شمس هم آن را به درستی به‌کار بسته است.
.
ارتباط پروانه با پسرک کم سن و سال همسایه که در سکانس نخست روی آن تاکید شده، به نوعی کاشت اطلاعات محسوب می شود که به کار یک سوم پایانی آن می آید. تماس هایی که از زندان با پروانه از طرف دوست و هم بند پدرش گرفته می شود، موتور حرکت قصه به حساب می آید که عشقی را رقم زده و قصه را به نقطه عطف نخست (رفتن پروانه به زندان برای ملاقات با فرهاد)، می رساند. به موازات آن، داستانک دیگری نیز با محوریت فرهاد شکل گرفته که در زندان می گذرد و به رابطه او با گروه خلافکار کامران می پردازد. در این بخش، اطلاعات زیادی به تماشاگر داده شده و با تعدادی از شخصیت های مکمل فیلم از جمله ایرج پدر پروانه و ایمان آشنا می شویم که این دومی در نیمه میانی کار نقش مهمی به عهده می گیرد.
.
ازدواج فرهاد و پروانه، نقطه عطف دوم را شکل می دهد که قصه را به سمت و سوی تازه ای برده و گره های جذابی به قصه می زند که تماشاگر را تا آخر همراه خود می کند. شخصیت های محوری ملاقات خصوصی (پروانه و فرهاد) با وجود بهره گیری از کلیشه ها، خوب و باورپذیر از کاردرآمده اند. درست برخلاف برخی شخصیت های فرعی همچون: ایرج و کامران که تیپیک از آب درآمده و جذابیت چندانی ندارند.
.
پریناز ایزدیار که یکی از انتخاب های امتحان پس داده فیلمسازان جوان در ملودرام های اجتماعی محسوب می شود، باورپذیری خوبی به پروانه بخشیده و حس همذات پنداری تماشاگر را برمی انگیزاند.
.
هوتن شکیبا نیز تلاش زیادی برای خلق فرهاد عاشق پیشه که تضادهای درونی فوق العاده ای هم دارد موفق نشان داده و چند لحظه درخشان در بازی اش به چشم می خورد.
.
ملاقات خصوصی که برخلاف بسیاری از فیلم های جشنواره چهلم اسم مناسبی برایش انتخاب شده، گام بلندی برای امید شمس در نخستین ساخته سینمایی به حساب می آید منوط به اینکه اندکی از زمان فیلم خود کاسته و ریتم بهتری به آن ببخشد.
 


کد مطلب: 1897

آدرس مطلب :
https://www.cinemaideal.ir/news/1897/یک-عاشقانه-جذاب

سینماایده‌آل
  https://www.cinemaideal.ir