کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیرامون داوری جشنواره فیلم فجر؛

فقدان زنان سینماگر و بازگشت به گذشته!

9 بهمن 1400 ساعت 20:52

جشنواره چهلم که چند روز دیگر کلید می خورد نیز از این حواشی بی نصیب نمانده و اعلام ترکیب داوران بخش مسابقه سینمای ایران، بحث های داغی را به وجود آورده است.


یکی از حواشی همیشگی جشنواره فیلم فجر حول محور داوران و نیز برگزیده هایشان می چرخد. بخشی که در آن گاه سلیقه بر کیفیت چربش داشته و به بحث های دامنه دار پس از شب اختتامیه منتهی می شود.
.
جشنواره چهلم که چند روز دیگر کلید می خورد نیز از این حواشی بی نصیب نمانده و اعلام ترکیب داوران بخش مسابقه سینمای ایران، بحث های داغی را به وجود آورده است.
.
عدم حضور یک داور زن در بین ترکیب هفت نفره داوران، برای مخاطبان این جشنواره چهل ساله بسیار تعجب برانگیز شده و مدیریت جشنواره را به چالش فرا خوانده است.

اگر نگاهی به ترکیب هیات داوران در سی دوره گذشته بیندازیم به نکته های جالب برخورد می کنیم. اول اینکه در در بخش مهمی از دهه هفتاد و نیمه دوم دهه هشتاد هیات داوران ترکیبی کاملا مردانه داشته و اتفاقی که امسال در داوری رخ داده نیز کاملا مسبوق به سابقه بوده است.

در دهه نود نیز بین سال های نود تا نود و سه (جشنواره سی ام تا سی و دوم) نیز زنان در جمع داوران مسابقه سیمرغ جایی نداشته اند. مهتاب نصیرپور که نامش با فیلم هایی همچون «به نام پدر» و «فرزند خاک» گره خورده، در دوره سی و چهارم جزو داوران بود.

در دوره سی و پنجم، رویا نونهالی که خود سیمرغ نیز گرفته است در این فهرست جای گرفته و سال بعد، زنده یاد فرشته طائرپور در مقام تهیه کننده ای باسابقه روی صندلی دوران نشسته و تاثیرگذار هم نشان داد.
.
در سی و هفتمین دوره جشنواره، اتفاقی رخ داد که پیش از این سابقه نداشته و آن هم حضور دو زن در هیات داوران بود. پوران درخشنده و  ریما رامین فر در فهرست داوران دوره ای قرار داشتند که تعداد فیلم های خوب آن بیش از سایر دوره ها بوده و آرای اعلام شده نیز به واکنشی جنجالی از سوی دیگر نامزدها منتهی نشد.
.
در دوره سی و هشتم، حضور نرگس آبیار در مقام فیلمساز اتفاق خوشایندی برای طرفداران حضور زنان سینماگر در هیات داوران بود که یک سال بعد عکس آن رخ داد! حضور #ساره_بیات در جمع داوران آن هم پس از ایفای نقش در سریال ضعیف و پرحاشیه «دل» ساخته منوچهر هادی، با استقبال گرم مردم روبرو نشده و برعکس انتقادهای شدیدی هم به آن وارد شد که پس از شب اختتامیه نیز ادامه پیدا کرد.

حال به نظر می رسد که جشنواره فیلم فجر در چهلمین دوره خود، به تنظیمات قبلی اش بازگشته و نبود سینماگر زن در جمع هفت نفره داوران نیز در همین راستا قرار دارد.
.
 


کد مطلب: 1852

آدرس مطلب :
https://www.cinemaideal.ir/news/1852/فقدان-زنان-سینماگر-بازگشت-گذشته

سینماایده‌آل
  https://www.cinemaideal.ir