کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در انتظار اکران

«آتابای»: یک عاشقانه آرام

28 مهر 1400 ساعت 14:24


هنگامی که به فهرست فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره فجر دوره سی و هشتم نگاه می کنیم، فیلم های زیادی را می بینیم که بخش مهمی از آنها به واسطه پاندمی کرونا و تعطیلی سینماها به نمایش عمومی درنیامده و در صف اکران قرار دارند. «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی یکی از شاخص ترین آنها است که بازخوردهای خوبی در جشنواره سال ۹۸ داشته است. به بهانه آغاز اکران فیلم‌ها در این برهه، نگاهی کوتاه به آن می‌اندازیم، شب دهم؛ آتابای!
.
♦️«آتابای»
در فیلمنامه هایی که عشق تم اصلی است و قصه ظرافت های بیشتری نیاز دارد، باید زمانی طولانی تر صرف نگارش آن شود. کاری که در «آتابای» صورت گرفته و فیلمنامه خوب و چفت و بست دار «هادی حجازی فر» مهمترین نقطه قوت آن به حساب می آید.
.
حجازی فر که خود زاده و بزرگ شده شهر خوی در آذربایجان غربی است، به واسطه شناخت دقیق از منطقه و مردم ساکن آن شخصیت های اصلی و فرعی خود را شکل داده است. درام های عاشقانه اصولا شخصیت محور هستند و حجازی فر هم این قاعده را در آتابای رعایت کرده و کاظم ملقب به آتابای را به عنوان ستون فیلمنامه خود قرار داده است، سکانس افتتاحیه فیلم، از این نظر عالی عمل کرده و «آتابای» را به شکلی موجز به تماشاگران معرفی کرده و خیلی زود قصه را به نقطه عطف نخست می رساند.
.
از طرف دیگر، دوستی قدیمی آتابای با یحیی که همسرش را به تازگی بر اثر سرطان از دست داده، یک داستان فرعی فوق العاده را شکل داده که با ظرافت خاصی به قصه اصلی پیوند می خورد. جایی که یحیی پرده از یک راز برداشته و نقطه عطف دوم فیلمنامه را رقم می زند، به لحاظ شخصیت پردازی هم حجازی فر موفق عمل کرده و تیپ-شخصیت و تیپ هایی را با بهره گیری از خصوصیات مردم منطقه خلق کرده که باور پذیری خوبی هم دارند.
.
نیکی کریمی به عنوان کارگردان پیشرفت قابل توجهی نسبت به فیلم های پیشین خود کرده و قاب های درخشانی را خلق کرده بدون آن که خود را درگیر فضای کارت پستالی لوکیشن فیلم کرده باشد، در عین حال با توجه به سابقه طولانی اش در مقام بازیگر، بازی های خوبی از جواد عزتی، حجازی فر و سحر دولتشاهی گرفته و آنها را در کنار نابازیگران آتابای به یکدستی دلنشینی رسانده است.
.
«آتابای» از معدود عاشقانه های تماشایی دهه نود محسوب می شود که پرشی بلند برای نیکی کریمی در مقام فیلمساز به حساب آمده و قابلیت جذب حداکثری مخاطب عام را دارد و قطعا اکران موفقی را تجربه خواهد کرد.
 


کد مطلب: 1315

آدرس مطلب :
https://www.cinemaideal.ir/news/1315/آتابای-یک-عاشقانه-آرام

سینماایده‌آل
  https://www.cinemaideal.ir